16 april 2019

Forskare ska tillsammans med förskolor i Norrköping arbeta med globala och nationella hållbarhetsmål. Syftet är att ihop med barnen skapa förståelse för ett hållbart samhälle.

Barn och träd
Forskare vid LiU har inlett ett samarbete med förskolor kring FN:s hållbarhetsmål

Under flera år har förskolorna i Norrköping arbetat med temat "Världen behöver en ny berättelse", som är kopplat till hållbar utveckling och FN:s hållbarhetsmål.

Syftet med temat är att tillsammans med barnen skapa förståelse för ett hållbart samhälle och hur vi kan ta hand om vår jord. Genom ett utforskande arbetssätt där barns intresse och nyfikenhet är i fokus skapas nya berättelser om hur vi gemensamt kan tänka och agera för att skapa ett hållbart samhälle.

– Arbetet mot hållbar utveckling kräver stora omställningar både i sätt att tänka och agera. Det poängteras i FN:s mål för hållbar utveckling att det i grund och botten handlar det om en stor samhällsförändring. Barns och ungas perspektiv i det är jätteviktigt och tillsammans med våra yngsta invånare kan vi skapa ett nytt förhållningssätt, en ny berättelse. Det är något vi jobbar med på förskolorna i Kimstad, Norsholm, Vånga och Skärblacka, säger Jenny Helsing, förskolechef Kimstad Norsholm.

Förskolornas miljöarbete väckte forskares nyfikenhet

Forskare vid Linköpings universitet, som hörde talas om förskolornas tema, har inlett ett samverkansprojekt med förskolorna. Genom samarbete och dialog med nio förskolor, cirka 120 förskollärare och 600 barn, vill forskarna skapa en stabil grund för förskolor att arbeta med globala och nationella hållbarhetsmål. Projektet ska bidra till ökad kunskap kring hur förskolor kan arbeta med samhällsomställning och FN:s mål för hållbar utveckling samt ökad förståelse för berättandets och språkets roll i det.

– Projektet består av tre arbetspaket där vi studerar det förskolepedagogiska initiativet "Världen behöver en ny berättelse” – från idé, genom meningsskapande om hållbarhetsfrågor, till utformandet av lärandeaktiviteter. Syftet är att gemensamt utforska historier och perspektiv på hållbarhetsfrågor samt att få en ökad förståelse för möjligheter och begränsningar med berättande som ett sätt att kommunicera en omställning av samhället med barn, säger Therese Asplund, biträdande universitetslektor och projektledare vid LiU.

Även Per Gyberg, universitetslektor, och Ann-Sofi Kall, biträdande universitetslektor, deltar i projektet som kommer att pågå under fyra år.

Texten är framtagen i samarbete med Norrköpings kommun

Relaterat innehåll