Nyhetsvisning

Nyhetskomponent för startsidan, ingångssidor och några till

Presentation av nyheter - olika sätt att visa dem

Hösten 2020 kom en ny nyhetskomponent avsedd att användas på sidmallarna Entrance page (start- och ingångssidor), Large page (t.ex. biblioteket) och Research Activity Extended (t.ex. Barnafrid). Nyttan med denna är att besökaren ska få en ännu lättare överblick över våra senaste nyheter och ge oss en möjlighet att välja ut en nyhet vi särskilt vill lyfta. Vår start- och ingångssidor har fler funktioner och komponenter att använda än andra sidor. Nyhetskomponenten är särskilt framtagen för just dessa sidor och ska vara lite speciell för just dessa sidor.

Nedan finner ni 4 exempel som rör den nyhetskomponenten och därefter (exempel 5) har jag också skapat exempel för nyhetsvisning genom att använda de komponenter vi haft sedan tidigare.

Efter exempel 4 kommer info om hur man skapar och väljer innehåll i nyhetskomponenten.

Exempel 1 - startsidan

Exempel 2 - startsidan

Fler sätt att visa nyhetskomponenten

I den här visningsvyn har vi valt att ta bort pufftexten från den särskilt lyfta nyheten till vänster och istället har vi lagt in datum på den. För att inte den högra spalten med nyheter ska bli längre än den vänstra väljer vi att enbart visa fyra nyheter i listan.

Nyheter vid LiU

Exempel 3 - ingången Samverkan

Exempel 4 - ingången Forskning

Hur du lägger in nyhetskomponenten - News feed

Så här gör du:

Infoga komponenten News feed.

Klicka på vänstra ikonen i verktygsfältet för komponenten för att kunna göra dina val.

Fält 1: Välj hur många nyheter du vill visa i listan till höger.

Fält 2: Välj sidmallen News page.

Fält 3: Välj taggen Nyhet (ligger i mappen Innehållstyp). Välj fler taggar om du lägger in komponenten på annan sida än startsidan. På sidan Utbildning kan du även lägga till taggen Utbildning, på sidan Samverkan taggen Samverkan osv.

Fält 4: Välj vilken sida du vill länka den svarta knappen under nyhetslistan. Här rekommenderas att länka till sidan https://liu.se/nyheter/nyhetsarkiv eftersom vi skriver in Fler nyheter på den svarta knappen.

Fält 5: Välj vilken artikel du vill lyfta fram till vänster.

Därefter finns ytterligare några val du kan göra. Det är förifyllt att visa datum i nyhetslistan vilket rekommenderas men det går att klicka bort. Du kan också här välja att visa datum på vänstra nyhetsartikeln vilket inte är förifyllt. Ett tredje val är att visa pufftext på nyheten till vänster, det är förvalt men kan väljas bort.

När du gjort dina val klicka på OK. Därefter ska du skriva text på den svarta knappen så klicka i fältet [No text in field] och skriv Fler nyheter.

Exempel 5 - lyft fram extra viktig nyhet

Använda komponenter i kombination

På vilka sidtyper som helst kan man kombinera olika komponenter som vi haft länge för att lyfta en nyhet och visa andra (fungerar för annan typ av innehåll också). Genom att använda en bakgrundsfärg i ett block, lägga in en mediumpuff till den nyhet man vill lyfta och sedan ett flöde med småpuffar kan man också få en helhet av visning av nyheter men där man lyfter upp en specifikt.

Forskningsnyheter

Fotonräknande skanner sätts på plats

Unik fotonräknande datortomograf till CMIV

Centrum för medicinsk bildvetenskap och visualisering, CMIV, är först i världen med att installera en helt ny typ av datortomograf för forskning i klinisk miljö, med väsentligt högre upplösning och avsevärt mindre stråldoser för patienten.

Förmultnat löv.

En kemisk gåta löst – reaktionen som förklarar stora kolsänkor

En gåta som gäckat forskarvärlden i 50 år har nu fått sitt svar. Forskare från bland annat LiU har visat att en särskild typ av kemisk reaktion kan förklara varför organiskt material i sjöar och vattendrag är så motståndskraftigt mot nedbrytning.

En man som håller händerna runt en illustration av ett hjärta.

Pristagaren: ” Jag vill lära mig så mycket som möjligt om hur kroppen fungerar”

Tino Ebbers är 2024 års mottagare av Onkel Adams pris för framstående forskning vid Medicinska fakulteten. Hans forskning befinner sig i gränslandet mellan medicin och teknik och fokuserar på sjukdomar i hjärtat och blodkärlen.

Porträtt av kvinna (Seetha Murty)

Två förkämpar för barnen blir hedersdoktorer

Den indiska rektorn Seetha Murty har under hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med barns och ungas lärande. Den amerikanska professorn Cindy W. Christian har ägnat sin karriär åt att utveckla omhändertagandet av misshandlade barn.

Exempel 6 - lyft en specifik nyhet

Utvald nyhetspuff före ett flöde av nyheter

Nedan är den första småpuffen specifikt utvald - en nyhet om utbildning vid LiU - och kommer ligga kvar först tills redaktören själv tar bort den. Efter den följer ett flöde av nyheter utifrån specifikt valda taggar d.v.s. i det här fallet taggarna Nyhet och Utbildning samt är sidmallen News page vald.

Nyheter om utbildning vid LiU

Två kvinnor håller presentation i föreläsningssal.

Uppsats om ecodesign blev bästa exjobbet

En uppsats om miljöanpassning av produkter och miljödriven produktutveckling ger Alice Landin och Angelica Reyes ett av Christer Gilén-stipendierna 2022. ”En överraskning och väldigt kul”, säger vinnarna som också ger tips om en riktigt bra uppsats.

Studenter på campus.

Ökat söktryck till LiU

Intresset för att studera vid LiU ökar, i flera fall rejält. Det visar siffrorna när anmälan till höstterminen stängde vid midnatt den 15 april.

Student framför ett tv-team.

Studenternas hjälp för dataspelsberoende vann i Japan

Funderar du på om du är beroende av dataspel? LiU-studenterna Kendal Fritzell och Hans Birkedal bygger upp ett startup-företag med en tech-lösning som kan ge människor information om sitt beroende, enligt WHO:s definition.