Nyheter som ger dig en inblick i hur Linköpings universitet samarbetar med det omgivande samhället för att sprida och nyttiggöra kunskap och främja en hållbar samhällsutveckling.

Kvinna i bygghjälm.

Hennes uppdrag är svårt – men kul och fullt möjligt

Vi är mitt uppe i en tuff omställningen som ska rädda vår miljö och leda till en mer hållbar utveckling. Då behövs innovationskraft och kunskap, menar Marie Trogstam, LiU-alumnen som nu är chef för hållbarhet och infrastruktur hos Svenskt Näringsliv.

Forskningsvagn åker på spår i Vadstena.

LiU och VTI banar väg för fjärrstyrda tåg

På en 150 år gammal smalspårsbana i Vadstena, som mäter endast tre fot i spårvidd, arbetar VTI och LiU med att utveckla och testa fjärrstyrningsteknik för tåg. Det är ett viktigt steg mot framtidens autonoma tåg som är säkra och effektiva.

Kvinnlig doktorand föreläser för masterstudenter i labbet.

Från skiss till robot med artificiell intelligens

Hur utvecklar man en produkt med så lite mänsklig inblandning som möjligt? LiU-studenterna byggde en robot med hjälp av generativ artificiell intelligens.

Gröna lampor på baksidan av en superdator.

Avtal signerat – superdatorn Arrhenius till Linköping

Värdavtalet mellan NAISS, vid Linköpings universitet, och EuroHPC är signerat. Det innebär att LiU nu officiellt är värd för den europeiska superdatorn Arrhenius som blir en av världens snabbaste datorer.

Keti Chukhrov.

"Den svenska akademiska världen är mycket unik"

Keti Chukhrov har uppskattat sitt år vid LiU som gästprofessor i Tage Danielssons namn. Hon är imponerad av hur demokratiskt arbetet är upplagt, samt det stöd och fina samarbete som präglar IKOS.

Superdatorn Berzelius.

Superdatorn Berzelius uppgraderas till dubbla kapaciteten

Superdatorn Berzelius används för forskning inom bland annat livsvetenskaperna, maskininlärning och AI. Till hösten ska Berzelius uppgraderas, en satsning som möjliggörs av en donation på 125 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Två kvinnor vid ett bord.

Barnafrid ger stöd till krigets Ukraina

De som jobbar med att hjälpa traumatiserade barn i Ukraina är själva i behov av stöd. Det nationella kunskapscentret Barnafrid vid LiU har fått i uppdrag att bidra med arbetsrutiner och metoder för en tillvaro där rädslan är ständigt närvarande.

Porträtt av man i en medicinsk forskningsmiljö.

Han läker hud och bjuder på sin kunskap

Om dagarna forskar Ahmed Elserafy om hud- och stamceller och hur de kan användas vid behandling av brännskador och sår som inte läker. De senaste åren har han dessutom ägnat många kvällar åt att skriva en populärvetenskaplig bok – på arabiska.

Flygbild från campus som visar svenska flaggan och LiU-flaggan hissad utanför byggnader.

Stor AI-satsning – LiU bidrar i kompetensprogram

Microsoft satsar stort på AI i Sverige och Linköpings universitet är med och bidrar i arbetet med kompetenshöjning inom området.

Professor Marie Cronqvist.

Historieprofessor på spaning efter framtidens Hesa Fredrik

Med ett intresse för det tvärvetenskapliga fält som kallas för "historical sound studies" tar Marie Cronqvist klivet från Lund till Linköping. Hon är professor i historia och ska fördjupa sig i hur larmsignalen VMA påverkar människan.

Orkester står utomhus med instrumenten i luften

Akademisk högtid med rymdfärd och Harry Potter

Årets akademiska högtid vid Linköpings universitet äger rum den 31 maj–1 juni. Den bjuder på hedersdoktorsföreläsningar med bland andra astronauten Marcus Wandt, en festkonsert med barnens värld som tema och en högtidlig ceremoni.

Porträtt av man (Carl Fredrik Graf)

Carl Fredrik Graf får LiU:s förtjänstmedalj

Avgående landshövding Carl Fredrik Graf tilldelas Linköpings universitets förtjänstmedalj för ”sin vilja och förmåga att samla regionens olika krafter i arbetet för en positiv samhällsutveckling”. Medaljen delas ut vid den akademiska högtiden 1 juni.

Samverkan vid Linköpings universitet