Nyheter som ger dig en inblick i hur Linköpings universitet samarbetar med det omgivande samhället för att sprida och nyttiggöra kunskap och främja en hållbar samhällsutveckling.

Flaggor vajar utanför Studenthuset.

LiU:s nya universitetsdirektör – en erfaren och driven chef

Porträtt av kvinna (Seetha Murty)

Två förkämpar för barnen blir hedersdoktorer

Den indiska rektorn Seetha Murty har under hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med barns och ungas lärande. Den amerikanska professorn Cindy W. Christian har ägnat sin karriär åt att utveckla omhändertagandet av misshandlade barn.

Forskare (Xenofon Strakosas) vid mikroskop.

Miljondonation till forskartjänst inom elektroniska mediciner

Stig Wadströms stiftelse donerar cirka tio miljoner kronor till LiU. Donationen ska finansiera en forskartjänst inom elektroniska mediciner. Forskaren som fått tjänsten är Xenofon Strakosas vid Laboratoriet för organisk elektronik i Norrköping.

Bild på en leende man i med glasögon och en blå skjorta

AI som gör nytta i samhället

Hur kan artificiell intelligens förbättra exempelvis lokaltrafik, vård och nationella transporter? En forskargrupp vid LiU arbetar med att utveckla AI för samhällsnytta.

En person tittar in i kameran.

Jan-Ingvar Jönsson ny ordförande för ECIU

Rektorn vid Linköpings universitet, Jan-Ingvar Jönsson, har blivit utsedd till ny ordförande för det europeiska nätverket för innovativa universitet i Europa, ECIU.

Porträtt av kvinna (Anna Fredriksson) i bygghjälm

Privat miljondonation till stadsutveckling

Byggprojekt är ingen tillfällig störning i stadsmiljön, det kommer alltid nya och de måste planeras så att de skapar så få problem som möjligt. En privat donation på tio miljoner ska bidra till forskning om stadsutveckling, byggande och logistik.

Brinner för undervisning – nu får hon Sveriges största lärarpris

Hon växte upp i ett hem där båda föräldrarna var lärare. Att följa i deras fotspår fanns inte hos Helen Winzell – fram till en dag då hon vikarierade för sin mor. Sedan dess har hon brunnit för undervisning och får nu Ingemars Lärarpris.

Två personer sitter och håller händer.

Samarbete om barn som far illa ska spridas nationellt

Enbart några procent av alla orosanmälningar över barn som far illa kommer från förskolan. Ett samarbete har mynnat ut i en ny utbildning för hur personal ska hantera våld mot barn på ett bättre sätt – en satsning som nu lanseras över hela landet.

Flera personer sitter och pratar.

Här får studenterna hitta lösningar på verkliga problem

Det virtuella universitetet ECIU University fyller fem år. Här får LiU-studenter möjlighet att jobba i internationella och multidisciplinära grupper med målet att hitta kreativa lösningar på verkliga problem.

Hannah Grankvist, utbildningsledare vid Utbildningsvetenskap på LiU.

LiU i samarbete mot lärarbrist i norrländsk glesbygd

Glesbygdskommuner i norr lider stor brist på behöriga lärare. Men från och med i höst erbjuder LiU fristående kurser på distans vid lokala lärcentrum. Målgrupp är de som funderar på läraryrket eller lärare som vill stärka eller bredda sin kompetens.

David Ludvigsson

Professorn som lever sin barndomsdröm

För att förstå nutiden och sin identitet är det viktigt att känna till sin historia. David Ludvigsson är nybliven professor i historia vid LiU och han är intresserad av lokala historiska platser.

Norrköping har fått en digital tvilling

Med hjälp av AI och djupinlärning har LiU-forskare tagit fram en digital tvilling av Norrköping. Modellen, som skapar möjligheter att upptäcka staden på helt nya sätt, tar nu plats i en utställning på Visualiseringscenter C.

Samverkan vid Linköpings universitet