Inspiration, nyheter och riktlinjer - här får du lite av varje!

Nyheter i driftsättningar

För dig som Sitecoreredaktör

För att ge mer inspiration och tips på hur du kan använda olika komponenter har vi skapat olika sidor med just det, samt lite information och riktlinjer. Vi tar främst upp nya saker som utvecklats och driftsatts från och med september -20. Just på den här huvudsidan visar vi lite blandande nyheter och information.

Vi hoppas att du får god hjälp av dessa sidor. Kom ihåg att läsa informationen och de riktlinjer som finns för de olika komponenterna och blocken m.m. Har du frågor och funderingar kring hur du bäst skapar ett innehåll/bygger en sida är du välkommen att höra av dig till mig, sussanne.larsson@liu.se.

Lycka till!

Nyhetskomponent

Om du går till subsidan nyhetsvisning presenteras den nyhetskomponenten som kom ut ht 2020, den finns tillgänglig på entrance page, large page och research activity extended-mallen. På sidan presenteras hur du kan visa nyheter på annat sätt. Under rubriken Nya komponenter hittar du information om komponenterna Korta fakta och FAQ m.m. Under Nya block presenteras de nya blocken vi tog fram ht 2020, där man kan särskilja olika innehåll i de olika blockdelarna. Sidan Videoinspiration presenterar hur du kan visa videos på olika sätt.

Det finns även en sida om hur du kan tänka och jobba med blockrubriker och ankarlänkar utifrån sökordsoptimering.

Notera att även om det går använda andra komponenter än vad som anges i vissa block och komponenter så ber vi dig att hålla dig till riktlinjerna. Vi behöver utveckla i några olika steg därför är allt inte helt färdigt i alla delar.

Brödsmulor

Den här sidan Inspiration och visning av komponenter och block och dess subsidor Nyhetspresentation, Nya komponenter och Nya block är byggda i mallen Research Activity Extended. På sidor i den här mallen ser du hur brödsmulor ser ut i en hierarki.

Småpuffar i alfabetisk lista

Här visas avdelningarna på IEI i alfabetisk ordning. OBS! Om listan hade skapats på sidan IEI hade inte institutionssidan kommit med, vilket den gör här.

Bild av justitia

Affärsrätt (ARÄTT)

Avdelningen för affärsrätt utbildar framtidens jurister med inriktning mot affärslivet. Det är nödvändigt att ha en förståelse av rättsreglerna i affärslivet, för att kunna skapa en framgångsrik karriär.

Solar energy at the roof of  A Building, Linköping University

Energisystem (ENSYS)

Avdelningen för energisystem analyserar energisystem som präglas av systemtänkande, helhetssyn och långsiktighet, främjande av resurshushållning och minskad miljöpåverkan.

Fem ordböcker med hörlurar på en karta

Fackspråk (SPRÅK)

Fackspråk är en avdelning som har fackspråkkurser i franska, tyska, spanska, engelska, japanska och kinesiska inom utbildningsprogram på filosofiska och tekniska fakulteten.

Småpuffar

Man kan välja att inte visa bilder i flöden av småpuffar. Självklart måste alla sidor ha pufftext.

Avdelningen Elektroniska och fotoniska material (EFM)

Forskning inom vår avdelning fokuserar på utveckling av organisk elektronik för energiomvandling och lagring.

Biofysik och bioteknik (BBIOBIO)

Vi utvecklar och använder koncept inom fysik och kemi för att lösa problem med biologisk och biomedicinsk relevans. Vår verksamhet spänner från grund- till tillämpad forskning.

Bioinformatik (BIOIN)

Forskningen inom avdelningen för bioinformatik är inriktad på utveckling av metoder för att analysera och förstå biologiska data.

Att använda "Fade out text"