Affärsutveckling i industriföretag kopplat till marknadserbjudandet, hållbarhet och företagsstrategi.
Jag är biträdande professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring. Jag disputerade vid Linköpings universitet 2011 och har därefter arbetat som forskare, lärare och med chefsuppdrag.
Jag forskar framförallt inom området industriell marknadsföring kopplat till hur industriföretag kan utveckla sitt marknadserbjudande. Mer specifikt har jag erfarenhet av forskningsprojekt med företag och intressenter från till exempel skogsindustrin, stålindustrin, energibranschen, biogassektorn och jordbrukssektorn. Jag har även bedrivit mycket forskning om hur företag hanterar ökade krav på hållbarhet. Vidare har jag även forskat om hållbar konsumtion.
Jag har publicerat mig i tidskrifter som Industrial marketing management, Journal of Service Management, Journal of Retailing and consumers services och Journal of industrial Ecology. Jag har erhållit forskningsmedel från Riksbankens jubileumsfond, Vinnova, och Energimyndighet.
Jag var avdelningschef för avdelningen Företagsekonomi 2017-2019. Jag är idag enhetschef för Enheten Strategi och marknadsföring.
Undervisning
Jag har mångårig erfarenhet av att ha kursansvar samt undervisa i marknadsföring, strategi och management på samtliga nivåer.
- Kursansvarig (utveckling, administration, föreläsare, handledare, seminarieledare, caseledare etc.) för 11 olika marknadsföringskurser av varierande storlek (ca 60-150 studenter) främst vid civilekonomprogrammet vid Linköpings universitet.
- Handledare för totalt 16 olika magisteruppsatser.
- Lärare för kurser inom MBA-program på engelska.
- Utvecklat en helt ny kurs – Marknadsföring och distribution inom civilekonomprogrammet. Det har handlat om substantiella förändringar inklusive utveckling av undervisningscase, nya examinationsformer och ny kurslitteratur.
- Har vid två tillfällen erhållit tackbrev från Dekanus för mycket goda studentkursvärderingar. Breven skickas till ansvariga för kurser som får sammanfattningsbetyget 4,2 eller högre på en skala som sträcker sig från 1 till 5.
- Föreläsare, handledare etc. i en mängd kurser på flera olika utbildningsprogram vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, Linköpings universitet.
- Gästföreläsare 10 timmar varje år (2013-2017) vid Stockholms universitet på kursen Företagsekonomi II med föreläsningar om Hållbar marknadsföring och Hållbar konsumtion.
- Utvecklat case, båda självständigt och i samarbete med industri.
- Genomgått pedagogikkurserna Universitetspedagogik steg 1 Lärande, undervisning och kunskap (6 p), Universitetspedagogik steg 2 Design, utvärdering och organisation för lärande (6 p) samt Handledning av forskarstuderande (4 p) med godkänt resultat.