15 april 2025

Nyligen arrangerade avdelningen Informationskodning (ICG) workshopen Women in Information and Coding Theory (WICT). Evenemanget samlade forskare för att utforska den senaste utvecklingen inom informations- och kodningsteori, med särskilt fokus på mångfald och inkludering inom området.

Gruppbild på deltagare i workshopen WICT 2025.

Syftet med WICT 2025 var att:

  • Introducera centrala begrepp inom informations- och kodningsteori för forskare med bakgrund i sannolikhetsteori eller informationssäkerhet
  • Lyfta fram toppmoderna metoder och deras praktiska tillämpningar
  • Främja könsmångfald inom forskarvärlden, både i Sverige och internationellt
  • Hylla elegansen i Shannonteorin
  • Stärka framstående kvinnliga forskares arbete
  • Synliggöra informations-teoretisk forskning och dess relevans för kommunikationssystem, distribuerade beräkningar, kryptografi, maskininlärning, biologi med mera

Workshopen hölls i seminarierummet Ada Lovelace – en symbolisk plats uppkallad efter världens första datorprogrammerare – och fungerade som en plattform för givande diskussioner och kunskapsutbyte.

Föreläsare vid workshopen var:

  • Elsa Dupraz (IMT Atlantique, Frankrike)
  • Elza Erkip (NYU Tandon School of Engineering, USA)
  • Si-Hyeon Lee (KAIST, Sydkorea)
  • Parastoo Sadeghi (UNSW Canberra, Australien)
  • Linda Senigagliesi (ENSEA, Frankrike)

Workshopen organiserades av Onur Günlü, universitetslektor vid ICG, Linköpings universitet, och Michael Lentmaier, Lunds universitet.

Mer information finns på workshopens hemsida: https://tinyurl.com/2025WICT

Gruppbild på deltagare i workshopen WICT 2025.

Läs mer om informationskodning

Senaste nytt från LiU

Kvinna föreläser

AI förändrar forskning och forskarutbildning

Artificiell intelligens, AI, har blivit ett stöd i forskning och forskarutbildning med verktyg som ständigt utvecklas. Den öppnar möjligheter men väcker också frågor om integritet, hur AI hanterar data och forskarens ansvar.

LiU startar hälsovetenskapligt basår

Med ett hälsovetenskapligt basår hoppas Linköpings universitet kunna sänka tröskeln att söka till vårdutbildningar, öka möjligheten att fullfölja fortsatta studier och bidra till rekrytering till bristyrken så som sjuksköterska.

Lina Lago tittar upp mot kameran.

Pandemin gjorde det omöjliga möjligt i skolan

Även om coronapandemin innebar stora utmaningar för skolbarn med bland annat autism och ADHD fanns det även positiva sidor. Många föräldrar märkte att skolan plötsligt gjorde anpassningar som förut ansetts omöjliga. Det visar en ny studie från LiU.