17 september 2020

Suad Ali, Årets alumn på Linköpings universitet 2016, debuterar som skönlitterär författare om en kvinnas flykt från Somalia till Sverige.
– Jag vill ändra narrativet om att kvinnor på flykt alltid är hjälplösa offer, säger hon.

Suad Ali
Suad Ali. Foto: Kajsa Göransson
Själv kom Suad Ali som treåring med sin familj till Sverige på 90-talet, på flykt från Somalia. Hon växte upp i Åtvidaberg och Linköping, föräldrarna var välutbildade akademiker. Steget till studier på LiU var därför inte långt för henne. Hon läste statsvetenskap och siktade på att arbeta med internationella frågor. Så blev det också. Engagemanget för mänskliga rättigheter ledde till arbete med migrationsfrågor på FN:s flyktingorgan UNHCR, Utrikesdepartementet och Migrationsverket. 2018 sommarpratade hon i radion och hamnade samma år på den internationella affärstidningen Forbes ledarlista ”30 Under 30”.

Du har gjort en snabb karriär. Nu har du dessutom skrivit en bok. Hur hinner och orkar du?
– Det gör jag inte. Mycket handlar om planering, prioriteringar och uppoffringar. Men det räcker ju inte alltid. Så jag tog tjänstledigt i flera omgångar för att skriva boken. Det senaste året har jag bott i Jordanien för att plugga arabiska och skriva färdigt berättelsen. Jag kom tillbaka till Sverige i mars på grund av pandemin.

Från Somalia till Sverige

Huvudpersonen i boken med den vackra titeln Dina händer var fulla av liv heter Nora. Hon är en priviligierad ung kvinna med ett fritt och bra liv i Somalia, innan inbördeskriget bryter ut. Nora är lyckligt gift, har ett barn och är utbildad lärare. Läsaren får följa Nora före, under och efter flykten från krigets Somalia till Sverige 2015.
– Ofta ser vi personerna bara när de kommit hit. Vi vet inte vilka de var, det som varit innan är väldigt viktigt.

Litteraturen tar oss till nya platser

Suad Ali.Suad Ali, Årets alumn 2016.
Foto: Vibeke Mathiesen
Suad Alis förhoppning är att boken ska läsas både av de som kan relatera till flyktingskapet och de som inte kan det.
– Litteraturen tar oss till platser och människor vi annars inte mött. Jag vill skildra vad krig och konflikt gör med kvinnor. Hur det är att gå från priviligierad till att inte längre vara det.

Stolt och jämställd

I Noras fall går hon från att vara en kompetent lärare i Mogadishu till att städa på en skola i Sandviken. Hon blir beroende både av samhällsbyråkratin och av svenskfödda privatpersoner som förväntar sig en underdånig tacksamhet när de ställer upp med privata hjälpinsatser. Nora är stolt, hon vill inte vara i underläge, utan jämställd och bidra med sin kompetens i det nya hemlandet.

Fem år av skrivande

Suad Ali har skrivit sedan hon var barn. Berättelsen i hennes bok är fiktiv men händelserna i boken är vardagsmat för många människor, påpekar hon.
– Att skriva en bok är det svåraste jag gjort. De första två åren höll jag tyst om det, gick på skrivarkurser och skrev i min ensamhet. På så vis fick jag ro, ingen visste om det och jag fick inga frågor som pressade mig. Det tog mig fem år att få boken färdig.

Startat läsecirklar

I slutet av september medverkar hon på flera seminarier på den digitala bokmässan i Göteborg. Ett av seminarierna handlar om läsecirklar och Suad ska berätta om den bokcirkel som hon och en kompis startade när de flyttade till Stockholm 2018.
– Vi saknade ett sammanhang för att prata om böcker och gick ut på sociala medier för att se om det fanns fler intresserade därute. Vi fick en massa svar och cirklarna har nu spritt sig till Malmö, Göteborg och Linköping. Deltagarna får bokförslag, information och frågor om böckerna från oss och vi försöker ha en bredd i grupperna med människor med olika bakgrund, ålder, klass och etnicitet. I min egen cirkel är vi elva personer, numera är vi en sammansvetsad grupp, det är verkligen jättekul.

Kombinera skrivande och globalt arbete

Suad Ali räknar med att fortsätta sitt skrivande, parallellt med att arbeta med globala frågor. Hon är tjänstledig från sitt jobb som migrationsexpert på Migrationsverket men kan även tänka sig att arbeta inom andra internationella områden – vatten och sanitet, miljö, hållbarhet eller utbildning, till exempel.
– Området är ju väldigt brett. Jag får se vad som blir nästa steg.

Dina händer var fulla av liv ges ut av Norstedts förlag.