02 juni 2023

Det var en väldigt glad, men också överraskad mottagare av årets hedersdoktortitel vid Medicinska fakulteten 2023. Det berättade huvudpersonen själv, seniorprofessor Lennart Nordenfelt, i samband med att han höll sin hedersdoktorsföreläsning på Campus US.

Bild från hedersdoktorsföreläsningen med Lennart Nordenfelt
Lennart Nordenfelt vid sin hedersdoktorsföreläsning. Emma Busk Winquist

Som traditionen bjuder började den akademiska högtiden med föreläsningar av årets hedersdoktorer. En av dem var Lennart Nordenfelt, i dag seniorprofessor i hälso- och sjukvårdens teori och etik vid Marie Cederschiöld högskola.

Medicinska fakultetens dekan Lena Jonasson inledde med att berätta om den täta kopplingen mellan filosofi och medicin, ju mer medicinen utvecklas med tekniska landvinningar, desto större blir vårt behov av filosofi och humaniora, konstaterade hon.

- Vi är väldigt begivna att mäta allting. Vi mäter våra gener, våra hjärnimpulser, vi mäter alla steg vi tar, vi mäter varje hjärtslag och av alla dessa data som genereras skapar vi algoritmer som ska förutsäga risken för sjukdom. Vad ska vi göra med all data, för oftast är det så att vi står med frågan, vad innebär detta för mig? Som så ofta hinner de filosofiska och etiska aspekterna inte med, så vad är hälsa?

En föreläsning om hälsa

Foto: Emma Busk Winquist Det var en intresserad och nyfiken publik som fanns på plats för att lyssna på Lennart Nordenfelts hedersdoktorsföreläsningen med titeln ”Om mänsklig värdighet". Han har definierat hälsa som en individs förmåga att förverkliga sina vitala mål. Lennart Nordenfelts teorier kring hälsa har varit och är viktiga i utvecklingen av Medicinska fakultetens utbildningar på samtliga nivåer.

Hur känns det att ha blivit utnämnd till hedersdoktor?
- Jag blev både överraskad och väldigt glad. Det är alltid kul när det är genuint oväntat, jag hade aldrig drömt om att en Medicinsk fakultet skulle uppmärksamma mig.

Hur är det att vara tillbaka på LiU idag?
- Det är jätteroligt och på ett litet sätt omtumlande. För även om jag kan de här gatorna utan och innan så är det mycket som har hänt. Jag kom till Linköping som docent 1982 och blev sedan professor 1987 och sedan blev jag kvar ända fram till 2014.

Vad minns du från din tid här?
- Jag minns särskilt den spännande pionjärtiden i början av 80-talet. Hur vi började att bygga upp verksamheten i det som kallades för Linnefabriken på Platensgatan, för att senare flytta upp till Valla och sedan hit. Det var 32 väldigt bra år på många sätt.

Lennart Nordenfelt hyllades

Och det var inte bara Lennart som tyckte det var trevligt att träffa gamla kollegor och före detta studenter. Under den avslutande frågestunden hyllades han flera gånger av auditoriet.
En av de som uttryckte Lennarts betydelse var Gustav Tinhög, i dag biträdande professor vid institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, IEI.

- Det är alltid kul att se och höra en akademisk superstjärna, jag hade dig som föreläsare när jag var doktorand och det är fortfarande den specifika period som format mig mest som forskare, tack för det!

Premiär för ny utställning

I anslutning till hedersdoktorsföreläsningen invigdes dessutom en ny utställning. Där uppmärksammas Linköpings universitets första disputerade doktorand, Eva-Brita Möller, som 1970 disputerade vid den Medicinska fakulteten.

I utställningen kan man läsa om Eva-Brita Möller och bland annat se historiska bilder, hennes doktorshatt och diplom som skänkts till den Medicinska fakulteten av systern Karin Wettrell. Besökaren får även en historisk genomgång av de olika delarna i den akademiska högtiden.

Utställningen finns nu att se på Medicinska biblioteket, Campus US.

Relaterat innehåll