10 januari 2023

– Jag hoppas att det här projektet kan förbättra de kliniska rutinerna för att diagnosticera hjärntumör hos barn, säger Neda Haj-Hosseini.

Kvinnlig forskare tar emot anslag av två manliga personer.
Neda Haj-Hosseini tar emot anslaget från ordförande Johan D Söderholm och ledamoten Simon Cocozza.

Neda Haj Hosseini har fått anslag ur Joanna Cocozzas stiftelse, 2022. Hon är väldigt tacksam och understryker att detta betyder mycket för hennes arbete.

– Det här anslaget innebär en bekräftelse för vårt projekt, och det kommer att komplettera ett anslag från Barncancerfonden och sammantaget kommer dessa att ge oss möjlighet att avsätta mer tid till projektet, säger  Neda Haj-Hosseini.

Syftet med projektet är att utveckla artificiell intelligens (AI) med hjälp av stora mängder magnetisk resonanstomografi (MRI) - data från pediatriska hjärntumörer - kombinerat med AI-baserad analys av bilder på förändringar i kroppsvävnad.

Vad driver dig i din forskning?

– För det här projektet hoppas jag verkligen att vi kan bidra till det vetenskapliga området och även göra en del data tillgänglig för andra forskare så att ytterligare metoder kan utforskas utanför vår grupp. Jag hoppas äntligen att den producerade vetenskapen på ett eller annat sätt kan förbättra de kliniska rutinerna inom pediatrisk hjärntumördiagnostik.

Neda Haj-Hosseinis grupp arbetar för närvarande med att digitalisera och arkivera histopatologiska diabilder (vävnadsprover) från Barntumörbanken (Karolinska Institutet).

– Proverna samlas in från hela Sverige. Efter detta steg planerar vi att implementera AI för att analysera data, säger Neda Haj-Hosseini.

Vad behöver man som forskare tänka extra på vid forskning kopplad till barnmedicin?

– Jag skulle säga att den viktigaste faktorn är att förstå det medicinska problemet och det kliniska behovet specifikt för barn.

Projektet  “Pediatric brain tumor diagnostics using advanced image analytics” tilldelas 300 000 kronor per år i två år, totalt 600 000, från Joanna Cocozzas stiftelse för barnmedicinsk forskning, 2022.

Om stiftelsen