23 november 2022

Nyligen samlades forskare från hela världen vid Linköpings universitet för att nätverka genom seminarier, organiserade aktiviteter och vardaglig interaktion under en så kallad fokusperiod. Allt med målet att samarbeta och hitta nya sätt att bedriva forskning inom ett och samma område – hybrid-AI.

En man står framför en tegelvägg. Hans skugga syns tydligt på väggen.
Andrea Carron, senior lecturer vid ETH Zürich, Schweiz. Cissi Säfström

En av gästforskarna är Andrea Carron, universitetslektor vid ETH Zürich, Schweiz. Fokusperioden, som är en del av den strategiska forskningsmiljön ELLIIT, har varit en möjlighet för honom att ta en paus från den vardagliga arbetsbördan som följer med att vara forskare.

– Vanligtvis, när jag är hemma i Zürich, är jag upptagen med alla måsten - att undervisa, diskutera projekt med doktorander och masterstudenter, och administration. Här har jag i princip tömt min kalender och jag har kunnat fokusera på forskning dygnet runt.

Potentiella samarbetspartners

Alla gästforskare har matchats med en värd utifrån forskningsområde och bakgrund. Värden har i sin tur bland annat introducerat besökaren för potentiella samarbetspartners och forskargrupper vid LiU.

– Det är trevligt att interagera med likasinnade och människor med samma bakgrund. Och det är fantastiskt att träffa professorer som är villiga att spendera tid och diskutera nya ämnen, det är oerhört motiverande. Jag skulle säga att det inte är något som händer överallt.

Under sin tre veckor långa vistelse har Andrea Carron deltagit i diskussioner, workshops och gjort vissa framsteg med nya idéer inom kontroll och AI.

– Om vi kan hålla intresset högt under de kommande månaderna kommer detta (forskning som gjorts under perioden, red.anm.) att mynna ut i ett positivt resultat av fokusperioden.

"Ger större möjlighet att reflektera"

Andrea Carron nämner bristen på personliga möten och sammankomster under de senaste två åren som skäl att söka fokusperioder likt den vid LiU. En annan fördel är möjligheten att utöka ens nätverk och att lära känna människor från andra universitet.

– Det är ett bra ställe att etablera nya samarbeten och korsbefrukta olika delområden. Det är ett positivt resultat som är lätt att uppnå.

Fokusperioden har gett Andrea Carron nya perspektiv, liksom nya kopplingar och idéer.

– Det är trevligt att inte bara påminna dig om varför du blev forskare, utan också väcka din nyfikenhet på nytt och utforska nya fält och ämnen. Ibland har du inte tid att reflektera över hur lyckligt lottad du är, eftersom din dagliga rutin fångar dig. Fokusperioden ger dig större möjlighet att reflektera.

– Jag måste säga att det har varit en fantastisk upplevelse och det har varit väldigt roligt.

Om du fick möjligheten, skulle du besöka fokusperioden igen i framtiden?

– Ja definitivt. Jag kan varmt rekommendera att söka till kommande fokusperioder; det har varit en riktigt berikande upplevelse.

Fakta om ELLIIT

ELLIIT, eller Excellence Center at Linköping – Lund in Information Technology, är en strategisk forskningsmiljö inom informationsteknologi och mobil kommunikation, finansierad av den svenska regeringen 2010. Med fyra partners, Linköpings universitet, Lunds universitet, Högskolan i Halmstad och Blekinge Tekniska Högskola, utgör ELLIIT en plattform för både grundforskning och tillämpad forskning, och för korsbefruktning mellan discipliner och mellan akademiska forskare och branschexperter.

Under fokusperioden 2022 deltog 16 gästforskare och 17 talare var inbjudna, varav några sedan stannade som gästföreläsare. Perioden pågick mellan 18 oktober till 18 november.