29 augusti 2023

LiU-professorerna Anders Ynnerman och Jonas Unger tilldelas Chester Carlsons forskningspris på 50 000 kronor vardera för sin forskning inom visualisering och datorgrafik.

Jonas Unger och Anders Ynnerman utanför Domen vid Visualiseringscenter C.
Jonas Unger, till vänster, och Anders Ynnerman framför det gamla industrilandskapets övergång till den moderna domen. THOR BALKHED

Anders Ynnerman är professor i vetenskaplig visualisering och avdelningschef för Medie- och Informationsteknik MIT. Han prisas för att framgångsrikt etablerat Visualiseringscenter C i Norrköping "där han har skapat en framstående forskargrupp och främjat samarbete och innovation samt en publik arena med 200 000 besökare året". Anders Ynnerman leder nu projektet WISDOME som etablerar Visualiseringsdomer över hela landet.

Foto Thor Balkhed Jonas Unger, på bilden i sitt VR-labb, håller i forskningen inom datorgrafik och bildbehandling på MIT. Han prisas för att ha etablerat flera företag inom beräkningsmässig bildbehandling, med fokus på områden som sensorsimulering, syntetisk data och fotorealistisk bildsyntes.

Chester Carlsons forskningspris har delats ut sedan 1985 och ska främja den vetenskapliga forskningen inom området informationsvetenskap. Det förvaltas av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA:s) fond för forskning i informationsvetenskap och delas ut till personer, institutioner eller organisationer för nyskapande forsknings- eller utvecklingsarbete inom området informationsvetenskap.

Chester Carlson, pressmeddelande

Personer i ett visualiseringscenter.Visualiseringscenter i Norrköping har blivit navet för domer runt om i Sverige. Foto Thor Balkhed