En annan utmaning är att yngre människor tar till sig information genom olika digitala plattformar och sociala medier. De stannar inte länge på en plattform och föredrar att få information presenterad i format som de kan både lyssna på och titta på. Detta fokuserade ECIU University Creathon på under tre dagar i mitten av maj.
Omkring 45 förväntansfulla svenska och europeiska studenter från de 13 medlemsuniversiteten inom den europeiska alliansen European Consortium of Innovative Universities (ECIU) som LiU är medlem i deltog under dagarna. Linköpings- och Enschede kommun i Nederländerna hade gemensamt identifierat två olika utmaningar som studenterna skulle fokusera på att ge förslag hur de kan lösas eller förbättras. Båda utmaningarna handlade om hur man som kommun når ut med samhälls- och krisinformation till sina invånare, något som både Linköping och Enschede har sett är ett växande problem.
Arbetade fram lösningar tillsammans
Tillsammans bildande studenterna olika arbetsgrupper på cirka fem personer, och flera av studenterna kom från olika bakgrunder och studerar olika program inom högre utbildning. De fick välja vilken av utmaningarna som de ville koncentrera sig på och under tre dagar gemensamt komma fram till ett förslag som de presenterade för en jury. De fick även möjlighet att ta del av flera olika föreläsningar inom till exempel pitch-träning, hur man startar ett företag, en lösningsorienterad modell som kallas NABC och erbjöds flertalet sociala aktiviteter på kvällstid.
Studenten Paul Khalifeh från University of Trento i Italien berättade att det han uppskattade med detta Creathon var att man antog en utmaning utan att veta alltför mycket.
- Det var utmanande att jobba med personer från olika bakgrunder men när man börjar jobba fram en lösning så är det som en belöning.
Studenten Susanne Fuentes Bongenaar från University of Twente, Nederländerna sa att det var lärorikt att få uppleva ett nytt universitet som ger idéer kring hur man kan utveckla sin stad och använda innovationer som inte finns i dagsläget.
- Man jämför mycket när man kommer till ett annat universitet och innovationerna som finns i Linköping är originella och intressanta. Det finns mycket inspiration som jag kan använda nu när jag kommer tillbaka till mitt universitet och de projekt som jag jobbar inom.
LiU-studenter kan delta under sin utbildningstid
ECIU University ger LiU-studenter möjlighet att få ta del av ett nytt sätt att tänka och lära sig genom utmaningsbaserat lärande. Som student kan man välja på flera olika utmaningar eller kortare kurser som antingen sker digitalt, på plats, eller en kombination av både digitalt och fysiskt. Många av utmaningarna eller de kortare kurserna är färre än fem dagar, vilket gör de enkla att ta del av och en fördel är att de kan genomföras när som helst under utbildningstiden vid LiU.
Man även erhålla ett stipendium om man behöver åka iväg genom det europeiska programmet Erasmus+.
Det var första gången som Linköpings universitet stod som värd för ett event likt detta inom ECIU University, men detta har gett en mersmak och är ett innovativt sätt att arbeta fram lösningar på gemensamma problem.