De har samarbetat med Fenomenmagasinet i många år. Men de nya lokalerna öppnar helt nya möjligheter för Aseel och Erik Berglunds forskningsområde gamification. Gamification, eller spelifiering, handlar om att införa spelmoment inom andra områden än underhållning, där fokus kan ligga på lärande och fysisk aktivitet.
– Vi brinner för fysisk aktivitet, att få folk att röra på sig, förklarar Aseel Berglund. Gamification kan användas för träning och då handlar det om att styra och kontrollera rörelsespel med kroppen, inte använda spelkontroll. Rör man sig ”rätt” får man belöning i spelet. U mer man rör på sig desto mer belöning blir det.
Eget rum
Som många andra forskare har Aseel och Erik Berglund svårt att rekrytera deltagare till sina studier. På Fenomenmagasinet finns möjlighet att träffa människor som de annars inte skulle kommit i kontakt med, från de yngsta till de äldsta. Här får de också ett eget, större rum på andra våningen, med högt i tak där besökarna kan röra sig obehindrat och spela ostört.
– Vi kommer att kunna vara på plats, samla in data och observera besökarna, säger Erik Berglund. Hur länge stannar de? Vad gör de? Hur rör de på kroppen? Hur många poäng får de i spelet?
Testa forskning
Fenomenmagasinet är alltså lite av den perfekta platsen för forskare att samla data, komma i kontakt med deltagare till studier och testa sin forskning. Men Erik och Aseel Berglund ser också fler vinster.– Fenomenmagasinet blir en plats att sprida budskapet om varför fysisk aktivitet är viktigt, det är något vi båda brinner för. Men också att tillgängliggöra forskning för allmänheten genom att de själva får testa, och samtidigt upptäcka att man faktiskt kan både studera och forska om spel, säger Aseel Berglund, som tidigare år försökt locka deltagare till sina studier på de årliga spelevenemangen NärCon och LinCon.
– En solskenshistoria är killen som vi träffade ett år och som kom tillbaka ett par år senare för att berätta att han tack vare att han träffat oss, nu skulle börja plugga till civilingenjör i datateknik på LiU.