– Det här är anledningen till att jag fortfarande älskar att spela Minecraft! Trots att jag är med och skapar alla delar så finns det fortfarande massor att upptäcka, säger Agnes Larsson, kreativ chef för spelet Minecraft på Mojang Studios.
En dörr i nyrenässansstil leder in till Mojangs huvudkontor i Münchenbryggeriet i Stockholm. Innanför är varenda yta färgglatt pyntad med olika motiv från Minecraft. Känslan att vara inne i spelet möter en direkt i receptionen.
Skaparglädje är kärnan
Sedan starten 2009 har Minecraft hittills sålts i över 300 miljoner exemplar världen över, vilket gör det till världens mest sålda och spelade spel. Och trots att spelet har 15 år på nacken håller populariteten i sig när nya generationer upptäcker tjusningen. Här har Agnes Larsson jobbat sedan 2016.
– En nyckelgrej är ”creative empowerment”. Minecraft är ju ett spel som handlar om att spelaren ska vara kreativ och berätta sina egna historier. Vi ger spelaren verktygen för att skapa sin egen upplevelse snarare än att vi bestämmer hur spelet ska spelas. Dessutom är det väldigt enkelt, det är lätt att bygga något som ser fint ut.
För den som inte är bekant med Minecraft är det ett datorspel där du som spelare kan bygga praktiskt taget vad som helst i en oändlig värld. I sitt grundutförande finns det inga mål och inga krav, utan spelaren kan skapa fritt. Det finns också exempelvis ett överlevnadsläge där spelaren ska få sin karaktär att överleva genom att bygga skydd, söka mat och slåss mot olika fiender som zombies och monster.
Som digitalt Lego
Spelet består av enkelt utformade kuber som kan representera olika material som sten, trä lera, diamant och så vidare. Som spelare flyttar du runt kuberna och staplar fritt för att bygga det du vill. Ungefär som ett digitalt Lego.
– Redan första dagen du spelar kanske du bygger en liten stuga. Men redan då så känner man en stolthet bara ”jag gjorde det här” och ”jag kom på det själv”. Så det finns verkligen en kreativ stolthet som spelarna känner.
Intresset för spel började tidigt för Agnes Larsson. När hennes storebror fick ett Nintendo 8-bitars blev alla tre syskon snabbt fast. Då var Agnes tre år gammal. Uppväxten präglades av olika spel som Super Mario, Zelda och Sim City. Men ett av dem stack ut i mängden.
– Det var jättestort när The Sims kom. Älskar Sims! Jag älskar spel där jag kan berätta mina egna historier. Det är nog egentligen det jag tycker mest om, att berätta historier och bygga världar. Inte så konstigt kanske att det blev Minecraft, säger Agnes Larsson.
Programmering är nyckeln
Vi förflyttar oss från mötesrummet till en av sofforna i lunchrummet för att ta en kopp kaffe. Hon tar av sig skorna och kryper upp i en av sofforna tillsammans med en Minecraft-gris i plysch. Hon känner sig hemma här. Och det är kanske inte så konstigt med tanke på att hon har spelat Minecraft långt innan hon började jobba på Mojang.
– Det är ett av mina favoritspel sen långt innan jag började här, så det var verkligen en dröm att få det här jobbet.
Men att få ett jobb på ett hett eftertraktat ställe som Mojang var ingen självklarhet. Agnes Larson menar att det finns tre stora anledningar till att hon fick jobbet.– En är definitivt att jag kunde programmera, och det var ju verkligen tack vare utbildningen i Linköping. Jag kunde inte koda alls och hade aldrig testat innan jag började plugga. En annan anledning var att jag hade spelat mycket Minecraft. Och den tredje anledningen var att jag faktiskt vågade söka jobbet, i och för sig efter en del övertalning. De var ju mina idoler och jag hade aldrig tänkt att jag skulle kunna jobba här. Man ska våga tro på sig själv!
Kollega med förebilden
Första tiden på Mojang handlade mycket om programmering och teknisk utveckling. Men även en del kreativa moment fick plats. Ju längre tid hon jobbade på Mojang ökade också ansvaret och det blev mer fokus på de stora dragen och att bygga ett team som kunde utveckla spelet i rätt riktning.
Klockan närmar sig halv tolv och så sakteliga blir det liv och rörelse i lunchrummet. Ner från en trappa kommer en långsmal man med glasögon, gubbkeps och småyvigt rött skägg. Han hälsar glatt på Agnes och hon presenterar honom som Jens. Han är en av de som har varit med nästan från början på Mojang och heter Jens ”Jeb” Bergensten. Han är huvudutvecklare av Minecraft. År 2013 blev Jens utsedd av Time Magazine till en av världens mest inflytelserika personer och sommarpratade i P1 så sent som augusti 2024. Han kilar vidare mot ytterdörren och lunchen.
– Det är ju jättekonstigt att vara nära kollega och vän med någon jag sett upp till så mycket innan jag började här. Jag har blivit en publik person på gott och ont. Ibland blir folk också väldigt arga för att vi ändrar något till exempel, det kan ju vara lite jobbigt, säger Agnes Larsson.
Förbättra världen
Även om spelet hela tiden utvecklas och förändras menar Agnes Larsson att det är viktigt att behålla kärnan i själva spelet – kreativiteten. Om spelet blir för mallat och förbestämt riskerar man att döda den kreativa glädjen tror hon.
Även på det privata planet handlar det om kreativ glädje för Agnes Larsson och för att inte ledsna har hon insett att hon behöver andra vägar än Minecraft att uttrycka sig.– Stundtals har Minecraft blivit som en del av mig. Då måste jag aktivt tänka på att distansera mig för att kunna behålla passionen och glädjen. Det är ändå något jag har fått tänka ganska mycket på och jobba med mig själv. Ett jobb är ju ett jobb och ibland är det bara jätteroligt och ibland är det inte så jätteroligt.
Men bara för att hon ibland sysslar med något annat än Minecraft tar hon inte en paus från det kreativa världsbyggandet.
– Jag vill alltid ha en värld som jag skapar med massa släktträd och riken och hur de interagerar med varandra och deras historia. Min Minecraft-värld har ju varit så sen kanske 13 år tillbaka. Och nu har jag börjat skapa en till som inte använder Minecraft. Än så länge är det bara skriftligt och teckningar.
Framtiden för Minecraft ser ljus ut tror Agnes Larsson. Som officiell talesperson för spelet arrangerar hon spel-workshops för barn, gör föreläsningar och engagerar sig i frågor som inkludering och social rättvisa.
– Vi når jättemycket människor och då tycker jag att det inte bara är en möjlighet, utan ett ansvar att försöka göra den riktiga världen bättre genom olika budskap i spelet.