Syftet med projektet är att på ett kontrollerat sätt kunna simulera en flygning i labbet och genomföra hela uppdrag så verklighetsnära som möjligt. Men det är inte en vanlig flygsimulator. I stället handlar det om att kunna göra fysiska mätningar under flyguppdraget.
Det här är vi mycket intresserade av inom flygindustrin
I juni hölls en visning för medarbetare på Saab. Med hjälp av riggen kommer man att kunna studera elektriska och hydrauliska system (aktuatorsystem), elkraftsystem, distribution, energistyrning samt olika integrationsaspekter.
Alessandro Dell´Amico och Johanna Axehill diskuterar möjligheterna med den omarbetade testriggen för flygplan i labbet på Campus Valla. Foto Ulrik Svedin
Mycket motorkraft
– Det här är vi mycket intresserade av inom flygindustrin, säger Johanna Axehill, produktledare för grundflygplanssystem på Saab Aeronautics och en av besökarna vid visningen för företaget.– Det finns mycket motorkraft i ett flygplan och vi behöver alltid se över hur vi kan få ut så mycket som möjligt av den. Vi tittar redan nu på en ny generation stridsflygplan, och har siktet 20–30 år framåt i tiden, tillägger Johanna Axehill.
Det är framför allt de riggens röda vingar som för tankarna till ett flygplan. En lekman som besöker labbet skulle annars bara se en ställning full av elektronik, hydraulik och rör som går in och ut genom olika dosor.
Alessandro Dell´Amico föreläser om testriggen för flygplan i labbet på Campus Valla. Foto Ulrik Svedin
Moderniserats
Riggen har funnits i labbet i många år, men nu har den moderniserats efter att ha plockats isär och monterats ihop på nytt, med ny teknologi. Både studenter, forskare och verkstadstekniker vid LiU har deltagit i arbetet med att bygga om riggen.– Det är ett samarbete mellan Saab och LiU, finansierat via Vinnova och Saab, där vi genom flera projekt byggt upp riggen. Delar har gjort s inom NFFP-programmet men till stor del har projektet IntDemo finansierat byggandet, säger Alessandro Dell´Amico.