07 augusti 2023

Flygriggen i labbet på Campus Valla har fått ett ordentligt lyft. Bland annat med stöd från LiU:s strategiska partner Saab. Här ska forskare, studenter och ingenjörer studera kraftöverföring, och fördelning av elkraft i flygplanet.

Man som föreläser i labbet.
Alessandro Dell´Amico föreläser om testriggen för flygplan i labbet på Campus Valla. Fotograf: Ulrik Svedin
Kvinna i testlabb för flygplan.Johanna Axehill från Saab Aeronautics besökte labbet. Foto Ulrik Svedin – Nu kan vi ”flyga” riggen som om vi utförde ett helt uppdrag. Forskningen även appliceras på civila applikationer. Men just nu fokuserar vi på stridsflyg, säger Alessandro Dell´Amico, adjungerad universitetslektor som också är projektledare för riggbygget via sin tjänst på Saab.

Syftet med projektet är att på ett kontrollerat sätt kunna simulera en flygning i labbet och genomföra hela uppdrag så verklighetsnära som möjligt. Men det är inte en vanlig flygsimulator. I stället handlar det om att kunna göra fysiska mätningar under flyguppdraget.

Det här är vi mycket intresserade av inom flygindustrin

I juni hölls en visning för medarbetare på Saab. Med hjälp av riggen kommer man att kunna studera elektriska och hydrauliska system (aktuatorsystem), elkraftsystem, distribution, energistyrning samt olika integrationsaspekter.

Man och kvinna diskuterar framför testrigg för flygplan.Alessandro Dell´Amico och Johanna Axehill diskuterar möjligheterna med den omarbetade testriggen för flygplan i labbet på Campus Valla. Foto Ulrik Svedin

Mycket motorkraft

– Det här är vi mycket intresserade av inom flygindustrin, säger Johanna Axehill, produktledare för grundflygplanssystem på Saab Aeronautics och en av besökarna vid visningen för företaget.





– Det finns mycket motorkraft i ett flygplan och vi behöver alltid se över hur vi kan få ut så mycket som möjligt av den. Vi tittar redan nu på en ny generation stridsflygplan, och har siktet 20–30 år framåt i tiden, tillägger Johanna Axehill.

Det är framför allt de riggens röda vingar som för tankarna till ett flygplan. En lekman som besöker labbet skulle annars bara se en ställning full av elektronik, hydraulik och rör som går in och ut genom olika dosor.
Man som föreläser i labbet.Alessandro Dell´Amico föreläser om testriggen för flygplan i labbet på Campus Valla. Foto Ulrik Svedin

Moderniserats

Riggen har funnits i labbet i många år, men nu har den moderniserats efter att ha plockats isär och monterats ihop på nytt, med ny teknologi. Både studenter, forskare och verkstadstekniker vid LiU har deltagit i arbetet med att bygga om riggen.

– Det är ett samarbete mellan Saab och LiU, finansierat via Vinnova och Saab, där vi genom flera projekt byggt upp riggen. Delar har gjort s inom NFFP-programmet men till stor del har projektet IntDemo finansierat byggandet, säger Alessandro Dell´Amico.

Kontakt

Mer om testriggen

Strategiskt partnerskap

Senaste nytt från LiU

Patrik Thollander, professor i energisystem vid Linköpings universitet.

Så kan industrins globala koldioxidutsläpp minska

De globala koldioxidutsläppen från industrin kan minska med fem procent. Men då måste företag och beslutsfattare ta ett helhetsgrepp på energieffektivisering och inte stirra sig blinda på teknisk utveckling. Det menar forskare vid bland annat LiU.

Pipettspets mot svart bakgrund.

Pipetten som kan aktivera enskilda hjärnceller

Forskare vid LiU har utvecklat en pipett som kan leverera joner till enskilda hjärnceller utan att skapa störningar i den känsliga miljön utanför cellerna. Tekniken kan ge viktiga insikter om hur enskilda celler påverkas och hur de samarbetar.

En kvinna i vit blus.

Barn med NPF-diagnoser gynnas av riktad fritidsverksamhet

Barn med neuropsykiatriska diagnoser har ofta svårt att delta i öppna fritidsaktiviteter.  I en ny doktorsavhandling från LiU studeras den riktade verksamheten KFUM Funkis i Linköping. Resultatet visar på utmaningar men framförallt på möjligheter.