08 januari 2021

Den 16 december arrangerade avdelningen Logistik- och kvalitetsutveckling
vid LiU ett digitalt seminarium där blivande logistikutvecklare undersökte några av dagens större utmaningar inom logistikområdet.

En kvinna står framför olika symboler.
Foto: Gerd Altmann, Pixabay

Ingenjörsstudenterna som under hela höstterminen har jobbat med sina utredningar fick möjlighet att visa upp resultatet för uppdragsgivare men även allmänheten. Och intresset var stort. Uni Sallnäs, lektor i logistik, som ligger bakom idén om ett digitalt seminarium och var även värd för dagen. Uni berättar att intresset var större än hon någonsin kunnat tro. Runt 100 åhörare hade anmält sitt intresse för att få höra om studenternas resultat och få veta mer om samverkan med Logistik- och kvalitetsutveckling.

- Det ska sägas att idén kom ganska sent i kursen och studenterna fick stå ut med mycket information i sista minuten. Det kan inte ha varit helt lätt, och de ska ha stor eloge för att de genomförde sina presentationer så bra, berättar Uni Sallnäs.

De fyra projekt som presenterades hade temat Hållbarhetsutmaningen: Hållbara leveransalternativ till konsument eller Logistikutmaningar i digitaliseringseran.

Två studentgrupper hade tagit fram modeller för att visa vad som påverkar klimatet vid distribution till konsument. De andra två studentgrupperna hade identifierat nya trender i detaljhandeln samt påvisat möjligheter med tekniska lösningar inom logistik.

- Pandemin sätter spår inte bara på e-handel och logistik men även på hur undervisning och forskning bedrivs. Att organisera och genomföra en digital event och kunna bjuda in intressenter från hela Sverige och även andra länder är något vi kommer fortsätta med. Det var så roligt att få prova något nytt och att utforma konceptet från början. Det fanns många frågetecken, inte minst kring det tekniska, men jag är supernöjd med genomförandet, säger Uni Sallnäs.

Undervisning som bygger på aktuell forskning i nära samarbete med samhälle och näringsliv kännetecknar avdelningen Logistik- och kvalitetsutveckling. Kursen TETS38 Logistikprojekt är en viktig del i ingenjörsutbildningen, gällande kontakterna med arbetslivet och kommande arbetsmiljöer.

Relaterat innehåll