21 november 2023

En klassisk gitarrist från Arvidsjaur, med en master i kördirigering, lärarexamen och en egen fångarnas kör. Jakob Grubbström är universitetets nya Director Musices.

Gitarren har Jakob Grubbström lagt på hyllan, nu är kör hans fokus. Magnus Johansson
Det har bara gått ett par veckor sedan Jakob Grubbström började sitt nya jobb som Director Musices.
– Det känns bra. Jag är fortfarande i den perioden där man är lyckligt ovetande om det mesta. Det är mycket att sätta sig in i, men ett angenämt problem.

Jakob Grubbström har sitt ursprung i Arvidsjaur, är utbildad klassisk gitarrist, kompletterad med en lärarexamen i Piteå och en masterutbildning i kördirigering vid Cardiff Royal Welsh College of music and drama.
– Efter min kandidat i klassisk gitarr blev det mer och mer körfokus och nu är det enbart kör som gäller.

Körprojekt på Skänningeanstalten

När utbildningen i Cardiff var klar blev Jakob Grubbström kvar i England några år, frilansade som dirigent och sångare och jobbade för en musikorganisation.
– Sen fick jag frågan om att starta en körakademi vid Framnäs folkhögskola i Piteå och flyttade hem till Sverige igen. Akademin är fortfarande verksam, jag ska försöka ha ett litet finger med där. Det är ju min lilla bäbis som jag nog inte riktigt vågar låta stå på egna ben ännu.

Därefter blev det tre år som körlärare på Adolf Fredriks musikskola i Stockholm innan han nu tar klivet över till universitetet. En koppling till Östergötland har han redan i ett körprojekt på Skänningeanstalten där han har en egen ”fångarnas kör”.

Vad fick dig att nappa på jobbet som Director Musices?
– Många saker. Det finns inte många heltidstjänster i den här branschen, det är alltid ett pusslande, men det är också lite av tjusningen. Arbetet på LiU är en mer formaliserad variant av det jag gjort tidigare, men nu får jag semester. Halvdag före röd dag, semester, årsarbetstid – det är nya grejer för mig.

Du har visserligen bara jobbat i ett par veckor men har du några tankar om vad skulle vilja göra?
– Massvis! Jag får idéer hela tiden. Men jag skyndar långsamt, idéerna måste få gro ett tag. Det viktiga är att det kommer idéer, det är ett gott tecken. Det jag vet ligger i uppdraget är att länka ihop LiU med olika samarbetspartner, regionalt, nationellt och internationellt.

Ny på jobbet och ny i stan. Jakob Grubbström har hittills fått ett otroligt bra intryck av allt och alla, både på universitetet och i Linköping.
– Jag funderar på vad det kan bero på, för så är det inte överallt. Här finns en högre energinivå, positivism och framåtanda. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det känns bra.

Relaterat innehåll