18 oktober 2022

LiU-alumnen Erik Slottner (KD) tar plats i statsminister Ulf Kristerssons nya svenska regering. Erik Slottner blir ny civilminister med ansvar för samarbetet med kommuner och regioner.

En person står och ler.
LiU-alumnen Erik Slottner (KD) blir ny civilminister . William Persson/Kristdemokraterna
När Sveriges nya statsminister Ulf Kristersson (M) presenterade sin regering fanns en LiU-alumn med på listan bland de 23 ministrarna. Ny civilminister blir 42-årige kristdemokraten Erik Slottner, född och uppvuxen i Kalmar, som läste två år på Politices magisterprogrammet, pol mag, vid Linköpings universitet 2001–2003. Efter studierna flyttade han till Stockholm för att satsa på politiken.
Erik Slottner har tillhört Kristdemokraternas fullmäktigegrupp i Stockholm sedan 2007 och är sedan 2018 äldre- och trygghetsborgarråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stad. Han har en bakgrund som förbundsordförande i Kristdemokratiska ungdomsförbundet, KDU, och som politisk sakkunnig i riksdagskansliet. Under 2018 var Erik Slottner även tjänstgörande ersättare som riksdagsledamot.
Nu väntar uppdraget som statsråd och civilminister med ansvar för regeringens samarbete med kommuner och regioner.