02 februari 2023

Muharrem Demirok, alumn från Linköpings universitet, har valts till ny partiledare för Centerpartiet.

En person står utomhus och tittar in i kameran.
Muharrem Demirok, alumn från Linköpings universitet, är ny partiledare för Centerpartiet. Fredrik Wennerlund

Muharrem Demirok, 46, växte upp i Stockholm och flyttade till Linköping för studier på LiU under slutet av 1990-talet. Han läste olika fristående kurser och tog ut en kandidatexamen i statsvetenskap 2004. Något år tidigare påbörjade han sin politiska bana när han blev medlem i Centerpartiet.
Muharrem Demirok blev kvar i Linköping efter studierna och gjorde snabb politisk karriär. 2007 blev han kommunalråd i Linköping, en position han hade fram till hösten 2022 när han valdes in i riksdagen.

Nu står det klart att han efterträder Annie Lööf som partiledare för Centerpartiet, efter bara ett halvår som riksdagsledamot

– Rollen som partiordförande ser jag som en lagledare. Jag vill involvera hela Centerpartiet i den resa vi måste göra och jag vill att alla ska känna sig inbjudna, sa han till det egna partiet inför extrastämman.

Den senaste LiU-alumnen som varit ledare för ett politiskt parti i Sverige innan Muharrem Demirok var Gustav Fridolin. Miljöpartiets tidigare språkrör (2011-2019) läste till folkhögskollärare i Linköping i slutet av 2000-talet.

Riksdagens nuvarande talman Andreas Norlén (M), som både studerat och doktorerat i affärsjuridik vid LiU, utsågs till Årets alumn 2019.

Statsvetenskap