24 juni 2025

På avdelningen Fluida och mekatroniska system (FLUMES) vid Linköpings universitet utvecklas just nu en ny teknik för att styra roder i flygplan – en innovation som kan förändra framtidens flygteknik. Den kallas HILA-MR och fungerar lite som en dator när den bestämmer hur roder ska styras.

Den nya tekniken HILA-MR visas up på en mässa.
Fotograf: Teiksma Buseva

Smarta hydraulcylindrar med stor potential

Grunden till tekniken, kallad HILA (Hydraulic Infinite Linear Actuator), utvecklades från början på Saab Aeronautics i Linköping. Den bygger på ett nytt sätt att använda hydraulcylindrar – två små cylindrar ”klättrar” växelvis längs en kolvstång, ungefär som när man drar in ett rep med last med händerna. Tekniken är kompakt, tål höga tryck och kan ge långa rörelser.

I vidareutvecklingen, HILA Multi-Rod (HILA-MR), används flera kolvstänger kopplade till en gemensam kolv. För att styra systemet krävs en smart algoritm som bestämmer vilken kolvstång som ska röra sig – precis som ett datorprogram fördelar uppgifter till olika delar av en processor.

– Vi har tagit inspiration från datorsystem och anpassat det till hydraulikvärlden, berättar forskarna bakom tekniken, Magnus Landberg, Petter Krus, Magnus Sethson och Robert Braun.

Den nya tekniken HILA-MR visas up på en mässa.
Fotograf: Teiksma Buseva

Effektivare styrning i obemannade flygplan

HILA-MR är särskilt användbar i obemannade flygplan eller i vingar som kan ändra form under flygning – så kallad wing morphing. Istället för att ha ett separat ställdon för varje roder kan ett enda HILA-MR-system styra flera samtidigt. Det sparar både plats och vikt, vilket är avgörande i flygindustrin.

Traditionella roderställdon används ofta bara en liten del av flygtiden, vilket är ineffektivt. Genom att schemalägga styrningen sekventiellt med hjälp av HILA-MR kan energiförbrukningen minska betydligt.

Internationellt samarbete med USA:s flygvapen

Tekniken har redan lett till ett internationellt forskningssamarbete mellan FLUMES, Försvarets materielverk (FMV) och det amerikanska flygvapnets forskningslaboratorium (AFRL). Ett gemensamt projekt startade 2023 efter en lyckad förstudie, och avslutas senare i år.

Projektet har bland annat jämfört HILA-MR med traditionella hydraulstyrsystem, utvecklat nya algoritmer och testat tekniken i simulerade flygningar med hjälp av FLUMES eget simuleringsverktyg Hopsan.

Prototyp testas i laboratorium

För att visa att tekniken fungerar i praktiken har en fysisk prototyp i mindre skala byggts av Saab i Linköping. Den har testats i labbmiljö med lyckat resultat. Målet är nu att höja teknikens så kallade TRL-nivå (Technology Readiness Level) från nivå 3 – en teoretisk modell – till nivå 4, där tekniken är verifierad i laboratoriemiljö.

Bidrar till energieffektiva vingar

En annan tillämpning är att använda tekniken för att skapa vingklaffar som kan ändra sin form under flygning. I det EU-finansierade projektet FASETT har Saab tagit fram ett koncept för variabla vingklaffar som använder HILA-MR. Sådana klaffar kan till exempel justera sin krökning för att minska luftmotståndet och spara bränsle – något som både förbättrar prestanda och minskar klimatpåverkan.

– Det här är ett konkret exempel på hur ny teknik kan bidra till mer hållbart flyg, säger forskaren Magnus Landberg.

Så fungerar det smarta roderställdonet från LiU

Kontakt

Läs mer om vår simuleringsverktyg

Organisation

Senaste nytt från LiU

En man och en kvinna i slöja sitter och pratar vid ett bord inne på biblioteket. De har böcker och datorer på bordet.

1 000 yrkesverksamma har tagit lärarexamen genom VAL

Över 1 000 yrkesverksamma har de senaste tio åren tagit lärarexamen genom vidareutbildningen VAL vid LiU. Regeringens satsning har gjort det möjligt för personer som arbetat i skolan utan examen att studera vidare och bli legitimerade lärare.

Professor Maria Brandén framför en dörr.

Slump och samband – så blev Maria Brandén sociolog

Sociologen Maria Brandén studerar samhället ur fågelperspektiv. Som ledare för Institutet för analytisk sociologi vid Linköpings universitet vill hon skapa forskning som påverkar viktiga politiska beslut.

Två kvinnliga studenter.

Startups möter försvarsindustrin i prisat exjobb

Startup-företag står för snabbhet och nya, smarta lösningar. Hur matchar det med tillverkningsindustrin? Civilingenjörerna Matilda Kristensen och Silje Graarud får Christer Giléns stipendium för sin masteruppsats.