17 juni 2025

På avdelningen Fluida och mekatroniska system (FLUMES) vid Linköpings universitet utvecklas just nu en ny teknik för att styra roder i flygplan – en innovation som kan förändra framtidens flygteknik. Den kallas HILA-MR och fungerar lite som en dator när den bestämmer hur roder ska styras.

Den nya tekniken HILA-MR visas up på en mässa.
Fotograf: Teiksma Buseva

Smarta hydraulcylindrar med stor potential

Grunden till tekniken, kallad HILA (Hydraulic Infinite Linear Actuator), utvecklades från början på Saab Aeronautics i Linköping. Den bygger på ett nytt sätt att använda hydraulcylindrar – två små cylindrar ”klättrar” växelvis längs en kolvstång, ungefär som när man drar in ett rep med last med händerna. Tekniken är kompakt, tål höga tryck och kan ge långa rörelser.

I vidareutvecklingen, HILA Multi-Rod (HILA-MR), används flera kolvstänger kopplade till en gemensam kolv. För att styra systemet krävs en smart algoritm som bestämmer vilken kolvstång som ska röra sig – precis som ett datorprogram fördelar uppgifter till olika delar av en processor.

– Vi har tagit inspiration från datorsystem och anpassat det till hydraulikvärlden, berättar forskarna bakom tekniken, Magnus Landberg, Petter Krus, Magnus Sethson och Robert Braun.

Den nya tekniken HILA-MR visas up på en mässa.
Fotograf: Teiksma Buseva

Effektivare styrning i obemannade flygplan

HILA-MR är särskilt användbar i obemannade flygplan eller i vingar som kan ändra form under flygning – så kallad wing morphing. Istället för att ha ett separat ställdon för varje roder kan ett enda HILA-MR-system styra flera samtidigt. Det sparar både plats och vikt, vilket är avgörande i flygindustrin.

Traditionella roderställdon används ofta bara en liten del av flygtiden, vilket är ineffektivt. Genom att schemalägga styrningen sekventiellt med hjälp av HILA-MR kan energiförbrukningen minska betydligt.

Internationellt samarbete med USA:s flygvapen

Tekniken har redan lett till ett internationellt forskningssamarbete mellan FLUMES, Försvarets materielverk (FMV) och det amerikanska flygvapnets forskningslaboratorium (AFRL). Ett gemensamt projekt startade 2023 efter en lyckad förstudie, och avslutas senare i år.

Projektet har bland annat jämfört HILA-MR med traditionella hydraulstyrsystem, utvecklat nya algoritmer och testat tekniken i simulerade flygningar med hjälp av FLUMES eget simuleringsverktyg Hopsan.

Prototyp testas i laboratorium

För att visa att tekniken fungerar i praktiken har en fysisk prototyp i mindre skala byggts av Saab i Linköping. Den har testats i labbmiljö med lyckat resultat. Målet är nu att höja teknikens så kallade TRL-nivå (Technology Readiness Level) från nivå 3 – en teoretisk modell – till nivå 4, där tekniken är verifierad i laboratoriemiljö.

Bidrar till energieffektiva vingar

En annan tillämpning är att använda tekniken för att skapa vingklaffar som kan ändra sin form under flygning. I det EU-finansierade projektet FASETT har Saab tagit fram ett koncept för variabla vingklaffar som använder HILA-MR. Sådana klaffar kan till exempel justera sin krökning för att minska luftmotståndet och spara bränsle – något som både förbättrar prestanda och minskar klimatpåverkan.

– Det här är ett konkret exempel på hur ny teknik kan bidra till mer hållbart flyg, säger forskaren Magnus Landberg.

Så fungerar det smarta roderställdonet från LiU

Kontakt

Läs mer om vår simuleringsverktyg

Organisation

Senaste nytt från LiU

Simon Larsson spelar sänka skepp.

Spelet man gärna förlorar – i alla fall en solig dag

En vattentank, gamla brandsläckare, rör – och en hel del annat. Nej, det är inte delarna till ett nytt brandsläckningssystem. Studenter vid LiU har konstruerat och byggt något helt annat: Ett Sänka skepp-spel i storformat – med en twist.

Forskare och studerande presenterar i labbmiljö.

Industrin fick se det senaste inom robotforskningen

Datorer och robotar som får instruktioner på människors talade språk, och som används inom exempelvis tillverkningsindustrin. Nu visar forskarna upp de senaste projekten för LiU:s samverkanspartners.

Mats Jonsson (MR-sköterska), Bengt Norén som patient och Mirjana Vukusic (MR-sköterska) demonstrerar MR-elastografi.

Fettlever - men inte leverskada - vanligt vid typ 2-diabetes

Sex av tio personer med typ 2-diabetes hade fettlever i en ny studie från LiU. Av dessa hade bara en mindre andel utvecklat svårare leversjukdom. Obesitas ökar risken för svårare sjukdom i levern vid typ 2-diabetes.