20 september 2024

När regeringens budgetproposition skulle presenteras runt om i landet var valet inte svårt för civilminister Erik Slottner (KD). För den tidigare LiU-studenten blev det ett kärt återseende och som bonus en förevisning av en av Sveriges största superdatorer.

Civilminister Erik Slottner får en guidning av Niclas Andersson, teknisk chef för NSC.

Erik Slottner andades optimism när han presenterade regeringens budget, den första budgeten under mandatperioden där fokus kan läggas på andra saker än att bekämpa inflationen.
– Den är besegrad, i alla fall för den här gången, sa ministern vid presentationen. Även om vi fortfarande befinner oss i en lågkonjunktur, om än inte så djup.

Att inflationen är besegrad ger ett reformutrymme på 60 miljarder kronor som till stor del fokuserar på skattesänkningar för att stärka ekonomin, köpkraft och arbetslinjen. Men forskningen går inte lottlös. När regeringen senare i höst lägger fram forskningspropositionen är det den största satsningen på forskning någonsin i svensk historia, 40 miljarder kronor fram till 2028. Satsningen görs på excellent forskning och innovation inom banbrytande teknik.

– Genom forskning och utbildning bygger vi Sverige rikare, menar Erik Slottner. Sverige kommer aldrig konkurrera med låga löner eller lågkvalificerad arbetskraft. Vår stora konkurrensfördel är, och kommer att vara, en utbildad befolkning. Vi vill också stärka universiteten för att locka till oss utländsk kompetens.
– Forskning och utveckling hjälper oss även att få bättre liv, vi ser ju bara hur digitaliseringen skapar stora möjligheter i människors liv och för vår välfärd, fortsätter han. Ju högre krav vi ställer på tjänster i samhället, desto viktigare blir innovationsutvecklingen.

Besök ger större förståelse

I samband med sitt besök på universitetet fick Erik Slottner också en förevisning av Nationellt superdatorcentrum (NSC) och verksamheten vid Nationell akademisk infrastruktur för superdatorer i Sverige (NAISS). Något som imponerade på ministern.
– Det här är något att berätta om när jag kommer hem, att jag sett Sveriges största superdator. Man lär sig väldigt mycket av att få se saker visuellt på plats, det ökar förståelsen. Att göra studiebesök, inte bara läsa sig till saker, är ett effektivt sätt att lära sig och skapa större referensramar.

Starkt minne från Corson

Besöket på Linköpings universitet och Campus Valla innebar också en promenad längs ”minnenas allé” för Erik Slottner. Det var över 20 år sedan han studerade här. Ett starkt minne är från promenad- och cykelvägen Corson, den 11 september 2001.
– Jag hade varit och tränat på Campushallen med min kompis Per. Då stod vi precis här när vi fick informationen om World Trade Center.

Erik Slottner läste bland annat nationalekonomi, statsvetenskap, statistik och juridik vid LiU innan han avbröt studierna för att bli sakkunnig i riksdagen. Han utsågs till civilminister 2022.