07 december 2021

Linköpings universitet stärker sin position på flertalet områden i de globala ämnesrankningar som Times Higher Education (THE) presenterat under hösten. Högst rankad är verksamheten inom teknik, ekonomi och psykologi.

Vanya Darakchieva, professor i halvledarmaterial, är en av flera framstående forskare inom materialområdet vid LiU.

Linköpings universitet finns med på samtliga ämnesrankningar, förutom juridik. Med enstaka undantag har LiU förbättrat sin position sedan förra året.

Inom teknik, ekonomi och psykologi placerar sig LiU som ett av världens drygt hundra bästa lärosäten (ligger i intervallet 101-125). Det innebär rejäla lyft jämfört med ifjol. Mellan 50 och 100 lärosäten har passerats inom respektive område.

Inom datavetenskap återfinns LiU i spannet 151-175 plats i världen, även det bättre än i fjol.

Allra största klivet – vid sidan av psykologi – tas dock inom samhällsvetenskap där LiU nu återfinns bland de två hundra främsta lärosätena i världen.

Ämnesrankningarna baseras på samma underlag som THE World University Rankings, som publicerades tidigare under hösten. Indikatorerna viktas dock olika beroende på ämne. Med tanke på att LiU kraftigt förbättrade sig totala position från plats 411 till 283, så var det dock förväntat att det även skulle slå igenom i ämnesrankningarna.

THE-rankningen är en av världens tre stora och mest betydande rankningar. Totalt finns drygt 20 000 lärosäten i världen.

Läs mer: www.timeshighereducation.com/world-university-rankings