04 juli 2024

På en 150 år gammal smalspårsbana i Vadstena, som mäter endast tre fot i spårvidd, arbetar Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Linköpings universitet (LiU) med att utveckla och testa fjärrstyrningsteknik för tåg. Det är ett viktigt steg mot framtidens autonoma tåg som är säkra och effektiva.

Forskningsvagn åker på spår i Vadstena.
Studenter på Linköpings universitet har tagit fram en forskningsvagn som testas av VTI. Fotograf: Teiksma Buseva

Under flera år har studenter vid Linköpings universitet jobbat med projektet och gjort förbättringar på prototypen så att tåget, eller forskningsplattformen, kan användas för att samla in viktig forskningsdata.

Tomas Rosberg, forskare på VTI och ledare för projektet om framtidens tåg, förklarar att arbetet inkluderar säkerhetsmätningar samt tester av radioteknologi och informationsutbyte mellan tåget och fjärrstyrningscentralen.

Tomas Rosberg.
Tomas Rosberg är forskare på VTI och genomförde tester i Vadstena.

Vi samlar in data och kommer att använda denna för att utvärdera tekniken och dess potential, säger Tomas Rosberg.

Fjärrstyrningsteknik inom järnvägsindustrin möjliggör att tåg kan kontrolleras från en avlägsen plats. Denna teknik är avgörande för utvecklingen av framtida autonoma tåg, då den fungerar som ett mellansteg mot full autonomi och erbjuder ett reservsystem vid eventuella fel i det autonoma systemet. I fjärrstyrda järnvägsoperationer är människor dock fortfarande en viktig del av kontrollen.

Samarbetet mellan VTI, LiU, Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) och Kungliga Tekniska högskolan (KTH) har varit avgörande för framstegen.

Det långsiktiga målet är att utveckla ett fjärrstyrd testfordon som kan övervakas från VTIs kontor, med videofeedback skickad via det offentliga telefonnätet, eftersom det nuvarande GSM Rail-nätverket inte har tillräcklig bandbredd.

Samarbete med akademin avgörande

Studenter från Linköpings universitet har spelat en nyckelroll i utvecklingen av prototypen.

De har arbetat med allt från chassi och drivsystem till kaross och lastutrymme. Deras insatser har inte bara resulterat i en fungerande prototyp, utan också gett dem ovärderliga erfarenheter och insikter i ingenjörsyrket, säger Micael Derelöv, universitetslektor vid avdelningen produktrealisering vid LiU.

Micael Derelöv.
Micael Derelöv, universitetslektor.Fotograf: Teiksma Buseva

Slutgiltiga modifieringar genomfördes av en studentgrupp under hösten 2023. Deras huvudmål var att öka tågets topphastighet till 20 kilometer i timmen och förbättra körbarheten genom att öka motorns kraft och modifiera transmissionssystemet. Projektet inkluderade även design ändringar både in- och utvändigt, såsom ett förbättrat gränssnitt och ökad väderbeständighet samt tillägg av en lastmodul.

Utan samarbetet med Linköpings universitet hade projektet blivit för kostsamt att genomföra, säger Tomas Rosberg. Det är en win-win-situation. Studenterna får praktisk erfarenhet och vi får tillgång till deras innovativa idéer och entusiasm.

Trots utmaningar, såsom konservativa regelverk och behovet av fortsatt forskning och utveckling, är framtiden ljus för denna teknik.

Vi måste visa att vi kan och vill ge järnvägen de bästa förutsättningarna, säger Tomas Rosberg.

Projektet kommer att fortsätta med tester i Namsås, en liten stad nära Trondheim i Norge, senare i höst. Därefter planeras ytterligare tester på Trafikverkets testbana i Tortuna utanför Västerås, samt på andra platser i Skandinavien, med fokus på norra Sverige.

Kontakt

Utbildningar där framtidens ingenjörer skapas

Relaterade nyheter

Två män i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.

Foto på skylt om utställning.

Nu ska resultaten fram - studenternas kreativa projekt

Det är sista veckan på höstterminen och nu ska resultaten fram. Studenterna har laddat inför sina pitchar, presentationer och redovisningar i form av stora postrar, smarta designade modeller eller programmering.

Tre personer bakom ett instrument

Deras projekt måste hålla för en rymdfärd

Swedish space corporation gav LiU-studenterna drömuppdraget: Utveckla en trycksäker apparat. Som innehåller ett experiment. Och som ska skjutas ut i rymden.

Organisation som driver projekt från idé till verklighet

Senaste nytt från LiU

Kungen och drottningen i en vagn

H.M. Konungen firar 50 år av förnyelse med LiU

I år fyller Linköpings universitet 50 år och i maj firas det rejält under en intensiv festvecka med föreläsningar, festival och födelsedagsmottagning. Hedersgäst är kung Carl XVI Gustaf som invigde universitetet 1975.

LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande

Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

LiU får kvalitetsstämpel av EU

Linköpings universitet har tilldelats EU-kommissionens utmärkelse HR Excellence in Research Award. Det är en kvalitetsstämpel som visar att universitetet arbetar systematiskt med att förbättra forskarnas arbetsvillkor.