11 juli 2024

Det första antagningsbeskedet är här. LiU fortsätter att locka studenter och framför allt antagningen till fristående kurser och utbildningar på distans har ökat sedan tidigare år.

LiU-flaggor framför Kårallen på Campus Valla.
LiU-flaggor framför Kårallen, Campus Valla. Magnus Johansson

Intresset för högskoleutbildningar ökar i hela landet, vilket var tydligt redan vid ansökningen i april – ökningen av antalet sökande var för hela landet 8 procent. Tyvärr drabbades UHR av överbelastning när det första antagningsbeskedet kom den 11 juli, varför det har varit svårt att få fram rättvisande siffror.

Universitets- och högskolerådet (UHR) har sammanställt siffror över det nationella intaget till studier på universitets- och högskolenivå. En ökning av antalet antagna till höstens utbildningar syns på de flesta lärosäten. Drygt 324 000 personer har antagits till högskoleutbildning i höst, vilket är en ökning med över 19 000 personer eller drygt 6 procent jämfört med hösten 2023.

För Linköpings universitet gäller att även i år har fler antagits än föregående år. Summerar vi ihop kurser och program, har LiU vid urval 1, antagit drygt 18 000 jämfört med strax under 17 000 föregående år – en ökning med 10 procent. För enbart utbildningsprogram är ökningen 5 procent.

Ökningen av antagna till kurser är större än till programmen, vilket i stort sett motsvarar den nationella utvecklingen. Tydligast märks detta i utbudet av distansutbildningar, vilket ökat med 12,8 procent nationellt. För LiU är ökningen ännu större, motsvarande 20 procent fler antagna till olika distansutbildningar.

De utbildningsprogram till hösten 2024 som har flest antal antagna är Civilingenjör i industriell ekonomi, Civilekonomprogrammet, Tekniskt-naturvetenskapligt basår, Civilingenjör i maskinteknik, Läkarprogrammet med flera.

De kurser som har flest antal antagna är de som varit populära tidigare år, och de är samtliga på distans. De olika grundkurserna i AI summerar till över 2 000 antagna studenter, där Cybersäkerhet och Grunderna i maskininlärning är kurser med flest antagna. Dessutom har ett antal språkkurser som Akademisk engelska (grundkurs), Retorik: att skriva, Svenska för utländska studenter mellan 150 och 200 antal antagna studenter inför hösten.

Många av dessa fristående kurser ges både på vår-, sommar-, och höstterminen, varför detta endast ger en del av den totala bilden av intresset och antal antagna till kurserna.

Vid Campus Norrköping är det främst utbildningsprogram som ges. Där har exempelvis tekniskt-naturvetenskapligt basår och sjuksköterskeprogrammet ökat.

Texten uppdaterad 2024-07-12.