Från en första idé med AI-genererade bilder ända till de sista stadierna av optimering. Generativ AI (GAI) har stöttat studenterna genom hela designprocessen.
− Jag använde främst ChatGPT för att programmera robotens navigering och styrning, säger Arad Jafari, masterstudent i teknisk design.
Programmering
Roboten påminner om en radiostyrd bil, med en liten arm och en gripklo i fronten. Med sensorerna klarar den att köra längs en linjerad väg och stanna på anvisad plats samt plocka upp en liten låda och transportera den vidare.
− Jag har nog alltid varit intresserad av programmering, men mina kunskaper har varit begränsade. Både intresset och min kompetens har ökat med det här projektet. Robotik- och kodning var nytt för mig. Utöver den hjälp jag har fått från AI:n så har ChatGPT också agerat som en digital mentor, säger Arad Jafari.
Hur gick det till rent praktiskt?
− Bland annat fick vi AI-stöd med brainstorming och olika lösningar på kraven vi ställer på roboten. Vilka elektroniska komponenter behövs? Hur fungerar komponenterna och hur ska de kopplas ihop? Här har ChatGPT hjälpt till med att generera all kod för de olika lösningarna.
Uppgiften inom kursen Konstruktion och produktion var att ta fram ett så kallat proof of concept. Att bevisa att något är genomförbart, i det här fallet genom att designa, konstruera och programmera med hjälp av generativ AI – och utan allt för mycket förkunskaper.
Extern handledare
Studenterna fick stöd av en doktorand och en extern handledare från trucktillverkaren Toyota Material Handling. Handledaren Tomas Jankauskas, senior designer, förklarar varför industrin behöver samarbeta med LiU:
− Vi riskerar att förvandlas till dinosaurier om vi inte tar vara på studenternas nyfikenhet. De står för framtiden. Jag har kommit med några förutsättningar och varit rådgivande, men studenterna har varit drivande i det här projektet, säger han.
Upprepning som metod
Genom att ställa frågor till Open AI-verktygen och ett antal olika verktyg, (som ChatGPT och Vizcom med flera) har de utformat ett fordon med öppet chassi i futuristisk stil. Med hjälp av AI har de också fått instruktioner i monteringen. För att fästa chassin fick de göra små justeringar manuellt. Men i stort sett har de gått från AI-genererade bilder och 3D-modeller på skärmen till 3D-utskrifter direkt i handen. I början var det svårt:
− Det kom ut produkter som hade tre hjul på ena sidan och två hjul på andra. Eller en arm som inte räckte över huven. Mycket som inte fungerade. Fördelen är att det är en snabb process, så man kan misslyckas flera gånger. Det svåra är att bestämma vad man ska gå vidare med, säger Vivaldus Berglund.
Har ni något tips på hur man skriver sina frågor till en AI?
− Vi såg att man kan fråga AI:n om hur man bäst skriver en prompt för att uppnå ett visst resultat. Då blev den slutliga prompten mycket bättre. Ett annat tips är att vara specifik.
Varför är det viktigt att försöka få AI att göra hela jobbet?
− Att rita och programmera tar tid och kostar pengar. Om en tillverkare upptäcker att det går att automatisera så är det förstås intressant, säger Johan Asp.
Man behöver övervaka hela processen väldigt noga och reflektera.
Men doktoranden Elena Jiménez Romanillos invänder:
− Man behöver övervaka hela processen väldigt noga och reflektera. Man måste förstå vad som händer hela tiden och se misstagen. Annars förlorar man all den effektivisering som kan uppstå med AI, säger hon.
AI förändrar
Samtidigt blir projektet till forskning. Universitetslektorn Torbjörn Andersson och Elena Jiménez Romanillos studerar metoder för inlärning med hjälp av AI. De noterar att verktygen förändrar hur studenterna närmar sig olika utmaningar inom design.
− Det handlar om hur man tar till sig fakta, ser samband, drar egna slutsatser, utvärderar och slutligen kan producera och skapa något nytt. Till exempel varierar användningen av AI beroende på studenternas förkunskaper, säger Elena Jiménez Romanillos.
− Artificiell intelligens i inlärningsprocessen är fortfarande nytt. Det är intressant att se hur studenterna söker information och upptäcker helt nya verktyg, nästan dag för dag, säger Torbjörn Andersson.
Utställning
Studenterna och lärarna deltog på Milano design week, den 15−21 april, tillsammans med Toyotas utställare. De marknadsförde masterutbildningen i teknisk design, och berättade för besökare om sina erfarenheter av att programmera och designa med generativ artificiell intelligens.