09 december 2021

Den 13–19 december arrangeras Musikhjälpen i Norrköping – och LiU-studenterna är på tårna. Campus Skramlar sammanför alla engagemang och studenterna bakom bössan kommer att få kliva in i glasburen på Gamla torget.

Leende ungdomar framför byggnad med skylt
Studentgruppen bakom Campus Skramlar. Beatrice Svensson

– Vi är i full gång redan. Alla föreningar är jättetaggade och har i ett par veckor samlat in pengar på olika sätt, säger Magdalena Pesonen, en av projektledarna bakom Campus Skramlar.

2015 var Musikhjälpen i Linköping. I fjol var tanken att Norrköping skulle vara centrum för insamlingskampanjen, men veckan blev helt digital på grund av pandemin. I år har dock glasburen landat på Gamla torget i centrala Norrköping och 13-19 december ska pengar samlas in under temat ”För en värld utan barnarbete”.

Redan 2020 föddes initiativet Campus Skramlar, där LiU-studenter samlade ihop över 57 000 kronor. Nu finns en ny grupp av studenter bakom insamlingsbössan som ska samla alla olika engagemang.
– Vi gör det här för att försöka sätta ett större avtryck. Vi i Campus Skramlar är egentligen bara ett paraply, det är alla föreningar och studenter som bidrar som är själva engagemanget, säger Magdalena Pesonen.

Varför tycker ni det är viktigt att göra detta?
– Är det något man ska lägga tid på så är det att hjälpa andra. Om vi studenter, som redan har en ganska knaper ekonomi, går tillsammans kan vi göra stor skillnad och det känns bra att kunna göra något sådant här tillsammans.

Campus Skramlar har inte satt upp något mål på hur mycket pengar de hoppas kunna samla in. Ett mål som ritades upp var att föreningar från alla fakulteter vid LiU ska engagera sig – och det har redan uppnåtts. Insamlingsbössan har varit i gång under några veckor och många olika evenemang, sittningar, filmkvällar och loppisar, har bockats av. Närmast väntar en kravall (fest) på Kårallen, Campus Valla, på fredagskvällen den 10:e december där alla intäkter går till bössan.

Tar plats i buren

På tisdag, 14:e december, blir det även kravall i Norrköping på kårhuset Trappan. Innan det arrangeras ett fackeltåg och projektledarna har även bjudits in att gästa glasburen på torget.
– Det känns lite läskigt, men kul. Musikhjälpen har haft span på oss och kommunen har ställt upp med facklor, så känslan är att många uppmuntrar till engagemang vilket är väldigt roligt, säger Magdalena Pesonen.

Spana in Campus Skramlar i olika kanaler för att följa vad som händer:

Läs mer om studentlivet vid LiU