28 april 2022

Om svenskarna får välja vilken myndighet de helst vill jobba på blir svaret Linköpings universitet. LiU placerar sig även på en tiondeplats på den totala listan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, visar den årliga undersökningen Randstad Employer Brand Research.

LiU-flaggor mot blå molnig himmel
Linköping universitet toppar listan över Sveriges mest attraktiva myndighet, enligt undersökningen Randstad Employer Brand Research.   Anna Nilsen

"Stolt och glad"

Undersökningen, som görs på uppdrag av rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad, är världens största oberoende employer branding-undersökning. I årets upplaga har över 4 600 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter.

Bland myndigheterna är det Linköpings universitet som toppar listan över var folk helst vill jobba. LiU placerar sig även på en tiondeplats på den totala topplistan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Karin Axelsson. Foto Magnus Johansson

LiU:s prorektor Karin Axelsson kommenterar topplaceringen så här:

– Jag är stolt och glad över LiU:s fina placering i arbetsgivarundersökningen. Jag ser det som ett uttryck för att vårt arbete med att nå ut och synas ger resultat.

– Vi vill vara ett öppet och inkluderande universitet som både bidrar ute i samhället och bjuder in omvärlden till oss. Vår forskning och våra utbildningar har sedan länge gott rykte och det känns extra roligt att vi nu också rankas som en mycket bra arbetsgivare.

Toppar listan

I undersökningen rankas LiU högst inom två kriterier: gott rykte och intressanta arbetsuppgifter. Undersökningen visar att det sistnämnda är det näst viktigaste kriteriet (61 procent) för svenskarna vid valet av arbetsgivare.

– Linköpings universitet har lagt mycket fokus på kompetensutveckling vilket har bidragit till en motiverande, engagerande och kunskapsdriven personalkultur. Det är en arbetsgivare som är eftertraktad av bland annat lärare, forskare och doktorander som söker en utvecklande och trivsam arbetsplats, säger Martin Sjögren, ansvarig för offentlig sektor på Randstad.

Spotify i topp - LiU tia

På listan över populära myndigheter följs LiU av Trafikverket och Försvarsmakten. Två andra universitet finns med topp 10 – Uppsala ligger på åttonde plats medan Göteborgs universitet är tia.

Den totala topplistan med Sveriges hetaste arbetsgivare, där LiU ligger på tionde plats, toppas av musiktjänsten Spotify, följt av Ikea och Volvo cars.

Sveriges mest attraktiva myndigheter att arbeta för 2022:
1. Linköpings universitet
2. Trafikverket
3. Försvarsmakten
4. Regeringskansliet
5. Tullverket
6. Försvarets materielverk
7. Kriminalvården
8. Uppsala universitet
9. Polisen
10. Göteborgs universitet

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022: