13 december 2022

Krig och minusgrader med en stor del av elförsörjningen utslagen – julen i Ukraina kommer att bli en fruktansvärd prövning för många. Ett ljus i mörkret är de kaminer som LiU-studenter svetsat samman i M-verkstan och som kommer att sprida livsviktig värme.

M-verkstan räknar med att kunna skicka ett 30-tal kaminer till Ukraina. Föreningen består av drygt 20 engagerade studenter. Magnus Johansson
Idén kom först från företaget Väderstad som har anställda i Ukraina och förstod att något måste göras för att inte människor ska frysa ihjäl. Morgan Collin var en av de som började rita och konstruera robusta men effektiva kaminer som dessutom är enkla att transportera ner till krigets Ukraina.

Man i M-verkstanMorgan Collin från Väderstad. Foto Magnus Johansson – Kaminen tar en halvtimme att svetsa ihop om man är något så när van. Färdig väger den 20 kilo vilket innebär att den i teorin skulle kunna skickas med posten. Hittills har vi fixat 150 kaminer och vi räknar med att sammanlagt kunna skicka ner 700 kaminer, säger en glad Morgan Collin när han står på ett verkstadsgolv på LiU och ser konsekvenserna av det han och de andra på Väderstad hittat på.

För initiativet fick stor uppmärksamhet och sponsorer hörde av sig för att hjälpa till. Också på LiU väcktes en tanke i studentföreningen som driver M-verkstan. De dryga 20 medlemmarna bjöd in till ”Svetsa Ukraina varmt” och på eftermiddagen stod en lång rad studenter i kö för att få börja svetsa vid någon av de tre stationerna.

Två studenter i verstanMichael Gilbert och Nils Olsson Thun. Foto Magnus Johansson – Vi som brukar vara i M-verkstan gillar ju att få in lite praktik i all teori som vi läser i vanliga fall. Vi såg vad Väderstad gjorde och nu står vi här och svetsar. Det är något nytt för oss och det är konkret och spännande, säger Michael Gilbert och Nils Olsson Thun efter att ha kört ett svetspass.

M-verkstan räknar med att kunna skicka med ett 30-tal kaminer i en transport som går på torsdag. Det innebär att de kommer att kunna sprida sin värme före jul. Och en hel del julmat – så som den ser ut i Ukraina – kommer att tillagas på kaminerna, i skyttegravar och skyddsrum.

Ett studentliv med engagerade studenter