05 december 2023

Sent på kvällen på luciadagen bjuder Den akademiska damkören Linnea på ”Mörk Lucia”. Det är en ny tradition, men byggd på gamla traditioner, som är på väg att etableras. Alla som är vakna är välkomna.

Luciatåg utomhus på kvällen
Mörk Lucia. Fotograf: Felicia Larsson

- Vi är utomhus, på borggården vid Linköpings slott, och tar avsprång i äldre tiders luciatraditioner snarare än de som man är van vid i dessa dagar. Enligt den gamla svenska kalendern var lucianatten årets längsta natt, då man trodde att det rörde sig en massa oknytt och magiska varelser ute. På den tiden var Lucia inte självklart genomgod och vacker, utan hon kunde rent av vara farlig, berättar Merete Ellegaard, dirigent vid Musik vid Linköpings universitet.

Den akademiska damkören Linnea vill med ”Mörk Lucia” bjuda Linköpingsborna på en blandning av mystik, vacker sång och starka texter. Första gången var 2022.

- Det är lite mörkare, starkare och mera urkraft än ett ”snällt” luciatåg, men vi lovar att vi bjuder på ljus i allt mörker, för det är vad vi alla behöver allra mest i den mörka lucianatten, säger Merete Ellegaard.

Finalen på årets luciafirande

Framträdandet på Borggården är finalen på hela dagens uppdrag. Körens första uppdrag är klockan sju på morgonen. Sedan fylls dagen av mindre framträdanden som de är inhyrda på av till exempel företag eller institutioner på universitetet.

- Vi turas om och det är nästan alltid en ny konstellation vid varje framträdande. Vi brukar dock ses ca 40 min innan en ”lussning” börjar för att sjunga upp, sjunga igenom sångerna och prata igenom hur vi ska gå och stå, berättar Elisa Hedin, körmedlem och marknadsföringsansvarig och studerar andra året till högskoleingenjör i datateknik vid LiU.

På kvällen har de också två traditionsenliga luciakonserter efter varandra i Equmeniakyrkan.
Damkörens klassiska luciatågDamkörens klassiska luciatåg

Rollen som Lucia är ett hedersuppdrag

Den körmedlem som har gjort sig mest förtjänt av det och har utmärkt sig i sitt arbete för kören blir erbjuden rollen som Lucia. Körens medlemmar får lämna nomineringar, men det slutgiltiga beslutet tas efter en diskussion i körens kreativa organ. Den gruppen, som består av representanter från kören samt dirigent och sångpedagog, kommer överens om två Linneor som blir tillfrågade att dela på dagens uppdrag.

Den akademiska damkören Linnea, en del av Musik vid LiU

Kören består av 40 korister och leds av dirigenten Merete Ellegaard sedan 2009. Den grundades år 1997 av Linköpings universitets director musices emeritus, Hans Lundgren. Kören drivs som en förening och har ett tätt samarbete med Linköpings universitet kring konserter och andra evenemang. Medlemmarna är studenter och alumner, men också körsångare utan koppling till universitetet.

Kören har genom åren gjort flertalet inspelningar och deltagit i internationella körtävlingar. Varje år framträder kören på konserter både i egen och andras regi, ofta i samarbete med ensembler såsom Norrköpings symfoniorkester, Linköpings Studentsångare och Linköpings Akademiska Orkester.

Utöver luciatågen brukar kören ordna cirka tre konserter varje läsår. Det är inte ovanligt att Linnea framträder vid den "Akademiska festkonserten" som Linköpings universitet arrangerar i samband med promoveringar. En annan återkommande tradition sedan 2015 är välgörenhetskonserten "Ett knippe kvinnokamp" på internationella kvinnodagen den 8:e mars varje år, som arrangeras tillsammans med kvinnofrämjande föreningar i Linköping.

Välkommen till Mörk Lucia

Mörk Lucia går av stapeln varje år den 13 december klockan 22.00 på Borggården, Linköpings slott. Merete Ellegaard är dirigent och regin står Anci Hjulström för. Det är fritt inträde och produktionen görs med stöd av kultur- och fritidsnämnden.