16 december 2020

Vårens studentmottagning blir digital och nu jobbar arrangörerna för fullt så att nya studenter ska känna sig välkomna till LiU.

Studenter med overaller
Våren studentmottagning på LiU blir digital.  Magnus Johansson

Varje termin välkomnas nya studenter till LiU med en mottagning. Under två veckor pågår festligheter, studentföreningar visar upp sig, kårerna informerar och studenterna lär känna varandra. På grund av covid-19-pandemin är en traditionell mottagning inte möjlig i vår, istället kommer den bli digital.

– Mottagningen i år är minst lika viktig som alla andra år. På LiU brukar vi alltid ha många aktiviteter och det är något vi vill värna om. Samtidigt är det inte möjligt att visa upp alla våra traditioner, utan vi kommer framförallt sätta de nya studenternas behov i centrum, säger Jonas Blom, studentsocial kontaktperson på LiU.

Det innebär att den digitala mottagningen kommer att fokusera på saker som nya studenter kan behöva hjälp med.

– När man kommer ny till ett lärosäte, där undervisningen dessutom till stor del är digital, kan mycket vara oklart. På mottagningen kommer studenterna få veta vart de ska vända sig med frågor, vare sig de handlar om studievägledning, boende eller vilken mataffär som ligger närmast, förklarar Jonas Blom.

Vårens mottagning kommer bestå av flera mindre evenemang som anordnas inom de olika programmen, på så sätt får de nya studenterna möjlighet att lära känna kurskamrater och faddrar (äldre studenter).

Sittningar går att ordna digitalt

Erik Wängstam från kåren Consensus och Erik Stiegler från kåren StuFF är centralt ansvariga för utformningen av vårens mottagning. Sedan finns det arrangörer på de olika programmen som planerar och utför evenemangen för de nya studenterna.

– All planering inte klar än, men arrangörerna har många idéer. Det finns förslag på saker i stil med tv-programmet Halv åtta hos mig, På spåret och en ny typ av tipspromenad. I höstas hade ett program en digital melodifestival dit man fick skicka in bidrag. Den var mycket populär, berättar Erik Wängstam.

Just nu pågår workshops och det funderas kring hur man ska föra över mottagningen till digital form.

– Vi har upptäckt att mycket går att lösa. Till exempel går sittningar, alltså middagar, att ordna digitalt och flera arrangörer har planerat in sådana, säger Erik Wängstam.

Han menar att eftersom mottagningen är digital så är det viktigare än någonsin att se till att det finns stöd från faddrar så att de nyantagna vet vart de ska vända sig med frågor.

– Det kommer förstås ordnas en massa roliga saker, med tyngdpunkten kommer vara på det studiesociala, säger Erik Wängstam.

Alla nya studenter kommer att få information om hur mottagningen går till och vilka som är deras faddrar.

– Studenterna kommer i god tid i förväg att få veta var de ska vara och vad som kommer att hända. Faddrarna kommer ta kontakt med dem och det kommer också att finnas information på varje programs hemsida, avslutar Erik Wängstam.

Varför ska man gå på mottagningen?

Jonas Blom, studentsocial kontaktperson på LiU

För att man ska hitta sitt sammanhang som student. Vi vill, och det är förstås en utmaning i år, visa upp mångsidigheten i studentlivet vid Linköpings universitet. Det handlar inte bara om fest, utan det finns massor med studentföreningar och aktiviteter som man kan engagera sig i.

Och man ska gå för att knyta kontakter, man får tillfälle att lära känna sina klasskamrater, som man nu till våren kanske inte har möjlighet att träffa fysiskt.

Erik Wängstam, Consensus

För det första är det jätteroligt. Jag tycker verkligen inte att man ska vara nervös för att mottagningen är digital. Vi kommer se till att alla förstår hur det fungerar. Mottagningen är en jättehjälp för att bli inknuffad och skapa sociala nätverk. Dina faddrar började det program du ska gå för ett år eller ett halvår sedan så de vet vad man tänker som ny. De kan stödja dig och det är viktigt för mycket är nytt i början.

Erik Wängstam Erik Wängstam

Läs mer om vårens mottagning 2021