20 november 2023

Nugzari Batsikadze är masterstudent vid LiU och gör praktik på Sveriges ambassad i Washington. Det innebär bland annat att han får sitta med vid utfrågningar i senaten, till exempel när Microsofts chef svarar på frågor om framtiden för AI.

Porträtt av man framför ett hus
Nugzari Batsikadze praktiserar på Sveriges ambassad i Washington under sina masterstudier vid Linköpings universitet. Private

Intresset för utrikespolitik och innovationer ledde Nugzari Batsikadze från en kandidat i utvecklingsstudier i Uppsala till det internationella masterprogrammet International and European Relations i Linköping. En termins praktik ingår i utbildningen och den gör han under hösten vid Innovations- och forskningskontoret på ambassaden i Washington. Ambassaden är en av Sveriges största utlandsmyndigheter med drygt 50 anställda.

Vad får du göra under din praktik?

– Min främsta uppgift är att skriva rapporter som skickas hem till Sverige. Jag går bland annat på förhandlingar och utfrågningar i senaten. Då sitter vi åskådare i bakgrunden och antecknar. Till exempel var jag med när Brad Smith, som är chef för Microsoft, blev utfrågad om vilka regleringar han trodde skulle gynna eller missgynna artificiell intelligens i framtiden.

Jag skriver kontorets nyhetsbrev varje månad och deltar i många event som berör våra fokusområden. Nätverkande och att skapa relationer är en viktig del av arbetet.

Fem personer sitter på en terrass med höga byggnader i bakgrunden.De fem praktikanterna på ambassaden bor tillsammans och umgås mycket Foto Private Hur är det att bo och arbeta i Washington?

– Hektiskt och samtidigt jättekul. Det märks att det är väldigt många som bor här, det är alltid folk ute och man kan fastna i bilköer i timmar. Amerikaner är generellt mycket mer utåtriktade än svenskar och det är dyrare att leva, även om vissa saker som till exempel frukt och grönt är billigare.

Vi är fem praktikanter på ambassaden som bor tillsammans i ett hus. Vi umgås mycket och äter ofta middag ihop.

Hur får du nytta av praktiken i framtiden?

– Jag tror jag kommer att få stor nytta av den. Att skriva rapporter med så mycket information som möjligt på så lite plats som möjligt är bra träning i att identifiera vad som är viktigt. Jag får vara i en internationell miljö och vid eventen kommunicerar jag med människor med olika bakgrund. Än så länge är jag i början av praktikperioden, så jag räknar med att lära mig mycket mer.

Vad händer sedan?

– Efter praktiken har jag en termin kvar och då ska jag skriva masteruppsats. Jag vill helst skriva om något jag arbetar med eller få kunskap om här i Washington. Sedan skulle jag vilja jobba utomlands några år, gärna med innovationsfrämjande och verksamhetsutveckling, innan jag flyttar hem till Sverige.

Har du något råd till andra studenter?

– Var inte rädd för att söka praktik på en ambassad. De som jobbar där är öppna och genuint intresserade av att du ska trivas. Bilden av lite stela diplomater stämmer absolut inte.

Artikeln är tidigare publicerad i LiU magasin nr 3/2023

Intresserad av internationell politik? Läs mer och ansök.