03 september 2024

Professor Erik G. Larsson, tillsammans med medforskaren Zheng Chen, docent i kommunikationssystem, använder sitt anslag från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse till ett nytt koncept för trafiken i trådlösa nät.

Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Som Linköpings universitet tidigare skrivit om har projektet, “Turning the Air into an AI Computer”, fått ett anslag på 30 200 000 SEK över fem år. Huvudansvarig forskare är professor Erik G. Larsson, med medforskare Zheng Chen från Linköpings universitet samt Carlo Fischione och Mikael Johansson från KTH Kungliga Tekniska högskolan.

Nyligen publicerades reportaget ”Öppnar slussarna för AI i mobilnätet” om forskningsprojektet på Knut och Alice Wallenbergs stiftelses webbplats.

Läs mer om projektet