14 juni 2023

- Så kul att få presentera sitt examensarbete för personer som är yrkesverksamma inom samma ämne!

Två manliga studenter håller i fyrkantid modul av metall.
Aron Friberg Fischer och Martin Arvidsson. Ulrik Svedin

Två studenter presenterar sitt arbete.Studenterna presenterade sitt arbete. Foto: Ulrik Svedin
Det säger Linus Fransson och Daniel Andersson, högskoleingenjörsstuderande inom maskinteknik, efter att ha presenterat en förstudie enligt en problemställning som de har fått från Saab: Om vilken produktmärkning som passar bäst på kompositmaterial.

Näringslivet

De befinner sig på Innovative Material Arena (IMA) som är till för att föra samman olika aktörer inom industrin. I ett samarrangemang med Linköpings universitet och RISE har IMA bjudit in representanter från olika organisationer i länet. Till exempel Saab och Beyond Gravity, som är i stort behov av att utveckla metoder till exempel kolfibermaterial.

Stor nytta

- Vi har väldigt stor nytta av studenterna. De är en frisk fläkt, de kommer in med nya ögon och kunskaper. Det är väldigt viktigt att vi har kontakt med studenterna, både för utvecklingen på företaget och för nyrekrytering, säger handledarna Mikael Peterson och Richard Fyhr på Saab.

De har handlett Aron Fischer Friberg och Martin Arvidsson som presenterade ett arbete om hur man hanterar problemet med tjockleksförändringar på en kolfiberväv som man lägger över en klotformad produkt. För att kunna drapera dubbelkrökta ytor så krävs en töjning av väven. Det leder till en förändring av vävens tjocklek.

Mätningar

Här tampas industrin med att förutse tjockleksförändringen. Om produkten avviker i tjocklek längs med ytan så måste detta i vissa fall åtgärdas längre fram i processen. Ett exempel är att fylla ojämnheterna med skims, som består av hälso- och miljöfarliga ämnen.

Genom att sätta upp väven i en fyrkantig, justerbar ram har studenterna kunnat töja väven kontrollerat. Och de har gjort olika mätningar av tjockleken.

- Det är väldigt bra att få verklighetsnära fall, och att diskutera med personer som faktiskt jobbar med det här, säger Martin Arvidsson.

Två manliga studenter.Aron Fischer Friberg och Martin Arvidsson. Foto Ulrik Svedin Studenterna fick också flera tillfällen att mingla med åhörarna på IMA. Beyond Gravity höll även ett föredrag om sina produkter, tillverkning av bland annat separationssystem för satelliter med fokus på kompositmaterial.
bild på materialprover.
- Det är betydelsefullt att träffa studenterna. Det är en viktig kontakt med näringslivet för dem, men den är minst lika viktig för oss eftersom behovet av kompetens inom kompositmaterial och hållfasthetslära är stort här i trakten, säger Leif Håkansson, chef för strukturberäkningsanalyser på Beyond Gravity.

Marie Jonsson, universitetslektor vid Linköpings universitet, är nöjd med dagen:

- Studenterna har visat upp en bra bredd och fina presentationer. Vi är glada att över den här möjligheten att arbeta nära näringslivet med våra studenter, säger Marie Jonsson.