01 april 2022

Från några glada studenter som tyckte det var väldigt kul att sjunga ihop till en stor och prisbelönt akademisk manskör. Genom åren har Linköpings Studentsångare utvecklats både musikaliskt och organisatoriskt, hela tiden med sångarglädjen i centrum. Nu firar Linköpings universitets egen manskör 50-årsjubileum.

Kvinnor i svarta klänningar och män i frack på en scen.
Linköpings Studentsångare och den akademiska damkören Linnea vid LiU:s akademiska högtid hösten 2021. Det var faktiskt studentsångarna som drog i gång Linnea som en ”födelsedagspresent” till sig själva när de fyllde 25. Det innebär att även Linnea firar jubileum i år. Peter Holgersson AB

Christina Hörnell är universitetets director musices och dirigent för Linköpings Studentsångare sedan 2014. Magnus Broeders är körmedlem och jubileumsgeneral. De är överens om att Linköpings Studentsångare är något alldeles speciellt.

– Det är fantastiskt att se unga killar börja i kören, utvecklas och börja ta för sig. Och även att man kan komma in som ny student och vara kvar tills man blir pensionär om man vill, säger Christina Hörnell som bland annat varit kormästare i Göteborgs konserthus och vid Kungliga Operan innan hon kom till LiU.

Christina Hörnell dirigerarChristina Hörnell är director musices vid LiU och dirigent för Linköpings Studentsångare sedan 2014. Foto Peter Holgersson ABMagnus Broeders är en medlem som stannat kvar. Han började i kören 2009, när han pluggade systemvetenskap, och blev förälskad i både manskörsinstrumentet och allt runtomkring.

– Det är så mycket mer än bara sången. Jag har jobbat med organisationen på olika poster, något jag absolut har haft nytta av i mitt yrkesliv, säger Magnus Broeders som i dag är Engineering Manager på företaget Voyado i Norrköping.

Det var alltså 1972 som några studenter startade det som då hette LiHkören (namngiven efter dåvarande Linköpings högskola, LiH). Några år senare kom Hans Lundgren in i bilden, dirigenten som skulle leda arbetet i 35 år. Kören utvecklades, spelade in skivor, vann priser, åkte på turnéer.

I dag har Linköpings Studentsångare ett 60-tal medlemmar. Valborgs- och julkonserter är stående inslag och kören har normalt också en höst- och en vårkonsert.

Stor jubileumshelg i oktober

50-årsjubileet uppmärksammas under hela året – även om man har fått vänja sig vid att coronaviruset är en osäkerhetsfaktor.

– I vår planerar vi för ett valborgsfirande med jubileumsprägel och en akademisk festkonsert med fokus på jubileet tillsammans med Norrköpings symfoniorkester. I sommar tänker vi oss att göra något till nationaldagen och sedan åka på turné, säger Christina Hörnell.

En bok om körens historia är också på gång – och så förstås den stora jubileumshelgen 21–22 oktober.

Sjungande män i studentmössor utomhus.Linköpings Studentsångare hälsar våren på Borggården i Linköping 2012. Vid Valborg är alla tidigare körmedlemmar välkomna att vara med och sjunga. Foto Göran Billeson– Då välkomnar vi våra vänkörer från Sverige och Norden till Linköping, säger Magnus Broeders. Vi ska ha en egen konsert för varandra där vi kan körnörda ner oss rejält. Det blir också flera aktiviteter för att lära känna körens historia och en storslagen jubileumskonsert på lördagen med nyskriven musik och gamla klassiker. Vi samlar in bidrag till den just nu, hur insamlingen går styr hur häftiga vi kan vara men målet är att det verkligen ska bli något utöver det vanliga.

Tävling för kvinnliga tonsättare

Innovativa satsningar är inget nytt för kören. 2016 var det premiär för en kompositionstävling som uppmärksammar kvinnliga tonsättare som komponerar för manskör. Idén föddes när kören letade i sitt bibliotek och inte hittade vad de behövde, berättar Christina Hörnell.

– Då var vi ju tvungna att göra något åt det och det roliga sättet var att starta en tävling. Vi visste inte hur stort intresset skulle bli men fick ett enormt gensvar.

Tävlingen startade också en resa inom kören, fyller Magnus Broeders i.

– Det var första gången vi på allvar pratade om hur vi förhåller oss till frågor om jämställdhet och kvinnor i branschen. Vi är inte perfekta men vill vara en modern manskör som bevarar det fantastiska med manskörstraditionen på ett hållbart sätt.

Att ta manskörstraditionen in i framtiden är en viktig del av jubileet. Det ska inte bara handla om det förflutna. Studentsångarna vill sätta fokus på manskörssången som konstform, inspirera pojkar att sjunga och bygga manliga nätverk med sunda värderingar.

– Vi firar också den framtid vi brinner för. Kören är ett sammanhang som samlar många män och det ger oss möjlighet att påverka. När man som ung man, kanske 19–20 år, går med är man fortfarande väldigt formbar. Vi vill lämna ifrån oss män som bidrar till ett bättre samhälle, avslutar Magnus Broeders.

Artikeln är tidigare publicerad i LiU magasin nr 1 2022

Svartvit bild av ung man insvept i handduk tillsammans med kungen och drottningenDå kung Carl XVI Gustaf skulle inviga det nya kårhuset Kårallen 1987 överraskade dåvarande LiHkören kungaparet med skönsång i bastun. Expressen och Aftonbladet ägnade helsidor åt upptåget. Foto LiHkören 25 år

Var med och skapa jubileumskonserten

Bli en del av LiU:s musikliv