09 november 2022

Linköpings universitet har beslutat ge årets förtjänstmedaljer till Robert Forchheimer och Karin Fält-Magnusson. Medaljerna delas ut vid den Akademiska högtiden den 12 november.

Bland professorshattar och hedersdoktorstitlar sticker ändå förtjänstmedaljerna ut under den Akademiska högtiden. Det är att likna vid Honorary Awards vid Oscarsgalan som delas ut för livslång gärning och exceptionella bidrag till filmen. I LiU:s fall, som ett fortfarande ungt universitet, handlar det ofta om en pionjärgärning och starka bidrag till att bygga upp LiU:s anseende.

Årets förtjänstmedaljörer är båda professor emeritus/emerita och har inom sina områden betytt mycket för LiU. Så här lyder motiveringarna:

Foto David Einar ”Robert Forchheimer tilldelas Linköpings universitets förtjänstmedalj för sin kombination av framgångsrik forskare, lärare, förebild och mentor för generationer av studenter och förmåga att föra in samhällsnytta och entreprenörskap inom sitt ämnesområde bildkodning. Han är en samhällsbyggare som genom sina internationella forskningsbaserade företag, bland andra Sectra och IVP, skapat många nya arbetstillfällen och haft en viktig roll i samarbetet mellan LiU och det omgivande samhället som till exempel Science Park Mjärdevi. Robert är en genuin kunskapssökare som drivs av nyfikenhet och att hela tiden förstå nya kunskapsområden.”

”Professor emerita Karin Fälth-Magnusson tilldelas Linköpings universitets förtjänstmedalj för sitt outsläckliga engagemang under flera decennier och i många olika roller; som barnläkare, lärare och handledare inom medicinska fakulteten, forskare inom barnallergologi, professor i pediatrik, centrumchef för Barn- och kvinnocentrum och som prorektor och tf rektor.

Karins klokskap och finurliga personlighet gjorde henne till en uppskattad ledare som rakryggad och med kraft bland annat företrädde studenterna och deras behov av den absolut bästa utbildningen. Karin har förmågan att vid varje möte få de människor hon möter att känna sig uppmärksammade.”