11 augusti 2025

Digital utsatthet. Våld i ungas kärleksrelationer. Gängkriminalitet. Det är några teman som ingår i en utbildning om våld och utsatthet bland skolelever som kunskapscentret Barnafrid nu tar fram i samarbete med Haninge kommun. Målgruppen är lärare i grundskolan.

Ann-Charlotte Münger vid datorn.
Ann-Charlotte Münger jobbar på det nationella kunskapscentret Barnafrid vid Linköpings universitet. Fotograf: Sofia Lindgren

Barnafrid och Haninge har tidigare jobbat ihop kring en liknande utbildning för personal i förskolan. Kunskapshöjningen gav en tydlig effekt.

– Antalet orosanmälningar gick upp över 130 procent – från låga siffror, det ska sägas. Men trenden håller fortfarande i sig, säger docent Ann-Charlotte Münger på det nationella kunskapscentret Barnafrid vid Linköpings universitet.

Utbildningen för förskolan har använts av flera andra kommuner sedan den officiellt lanserades i april 2024. Den har också uppmärksammats både i SVT och TV4. Nu är det dags för Barnafrid och Haninge att ta nästa steg: grundskolan.

Ann-Charlotte Münger.
Utbildningen bygger på verkliga erfarenheter, säger Ann-Charlotte Münger.Fotograf: Sofia Lindgren
Samma koncept med nytt innehåll

I juni hade Ann-Charlotte Münger den första avstämningen med en arbetsgrupp av lärare från grundskola och fritidshem i Haninge kommun. De hade frågat ute i verksamheterna efter vilken kunskap som kollegorna behövde. Baserat på svaren blir det en utbildning med delvis nytt innehåll, anpassat efter grundskolans behov och elevernas olika åldrar.

Grundkonceptet är dock detsamma. Förskolans utbildning var uppdelad i teman och så blir det även nu. Deltagarna får diskutera vad våld kan vara, hur man kan upptäcka det, hur man pratar med den som är utsatt och hur man kan agera. Men det tillkommer också nya teman.

Ett handlar om utsatthet i digitala medier, ett annat om våld i ungas kärleksrelationer, ett tredje om när lärare utsätts för våld och hot från elever. Ett fjärde handlar om gängkriminalitet. Hedersproblematik fanns med som tema även i utbildningen för förskolan, men kommer att utvecklas vidare.

– Det är en väldigt stor skillnad på heder i förskolan. Där är ju barnen inte utsatta på samma sätt som i högstadiet när eleverna kanske hittat någon som inte passar familjen. Då kan det bli riktigt farligt, säger Ann-Charlotte Münger.

Tunga insikter

Precis som i förskolan ska utbildningen för grundskolan bygga på praktiska exempel. Personalen får se filmer som gestaltar olika situationer hämtade från verkligheten. Sedan får de diskutera, göra övningar och rollspela. Det handlar om att lära genom att göra.

– När man får spela rollspel, då sätter kunskapen sig i kroppen, menar Ann-Charlotte Münger.

Det kan också ge tunga insikter. Ann-Charlotte Münger berättar om en förskollärare som plötsligt förstått att hon genom åren missat många barn. Kanske hade hon sett tecknen men inte gjort något.

Ann-Charlotte Münger framför en skärm.
Den nya utbildningen bygger på en liknande utbildning för förskolan.Fotograf: Sofia Lindgren
Utbildningsmaterialet för grundskolan ska tas fram under hösten 2025. Därefter körs det som pilot i Haninge hösten 2026. Förhoppningen är att även få med ytterligare någon testkommun innan utbildningen kan spridas nationellt. Arbetet finansieras av Skolverket.

Relaterade nyheter

Mer om skolan

Organisation

Senaste nytt från LiU

Kvinna föreläser

AI förändrar forskning och forskarutbildning

Artificiell intelligens, AI, har blivit ett stöd i forskning och forskarutbildning med verktyg som ständigt utvecklas. Den öppnar möjligheter men väcker också frågor om integritet, hur AI hanterar data och forskarens ansvar.

LiU startar hälsovetenskapligt basår

Med ett hälsovetenskapligt basår hoppas Linköpings universitet kunna sänka tröskeln att söka till vårdutbildningar, öka möjligheten att fullfölja fortsatta studier och bidra till rekrytering till bristyrken så som sjuksköterska.

Lina Lago tittar upp mot kameran.

Pandemin gjorde det omöjliga möjligt i skolan

Även om coronapandemin innebar stora utmaningar för skolbarn med bland annat autism och ADHD fanns det även positiva sidor. Många föräldrar märkte att skolan plötsligt gjorde anpassningar som förut ansetts omöjliga. Det visar en ny studie från LiU.