Förskola, grundskola, gymnasium. Hur ska man se på betyg? Hur kan man motarbeta mobbning? Varför har vissa så svårt att lära sig läsa eller räkna? På Linköpings universitet finns en omfattande forskning inom allt som rör skolan. Här är listan på kunniga forskare fördelade på olika ämnesområden.

Klassrum med elever och lärare.
Fotograf: Nikada

Önskar du bild på någon av forskarna är du välkommen att höra av dig till press@liu.se, bildredaktör magnus.johansson@liu.se eller 013-28 28 00.

Skolstart och skolfrånvaro:
Lina Söderman Lago (013-28 14 13, lina.lago@liu.se), universitetslektor, Tema Barn: Skolövergångar (dvs övergången mellan förskola och skola), skolstart. Barns vardagsliv och sociala relationer i fritidshem.
Maria Arvidsson (011-36 33 96; maria.arvidsson@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Forskar kring hur rätten till utbildning kan tillgodoses för elever som av olika anledningar har stor frånvaro. Går det till exempel att lösa genom att eleven deltar digitalt via en så kallad AV1-robot?

Lärande – utmaningar och möjligheter i olika skolämnen:
Läsa och skriva:
Åsa Elwér (013-28 68 05; asa.elwer@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Forskar kring olika aspekter på läsförståelse: om undervisning, om hur barn lär sig och om vilka orsaker, svårigheter och lösningar som kan finnas.
Katarina Eriksson Barajas (013-28 27 35; katarina.eriksson.barajas@liu.se), professor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Kan svara på frågor om barns läsande och betydelsen avbokläsning i skolan. Intresserad av hur fiktion i böcker, film och teater kan användas i undervisning. Ledamot i juryn för Astrid Lindgren-priset.
Susanne Severinsson (013-28 12 56; susanne.severinsson@liu.se), biträdande professor, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL: Har forskat kring användningen av en läsrobot för att öka läslusten hos fjärdeklassare.
Matematik:
Kenny Skagerlund (013-28 58 46; kenny.skagerlund@liu.se), biträdande professor, Avdelningen för psykologi, IBL: Varför har vissa barn stora svårigheter att lära sig grundläggande matematik trots att de är begåvade? Hur påverkar förmågor som språkinlärning, uppmärksamhetsförmåga och minne? Dyskalkyli.
Naturvetenskap och teknik:
Johanna Aringer (013-36 35 07; johanna.aringer@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Om undervisning i naturvetenskap, särskilt biologi, från förskola till åk 6. (Hur man gör undervisningen engagerande?) Hur elever och lärare skapar mening kring naturvetenskap genom olika uttrycksformer. Evolutionsundervisning genom att läsa och skapa serietidningar.
Idrott och hälsa:
Karin Bertills (013-28 66 69; karin.bertills@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för psykologi, IBL: Forskar om högstadieelevers upplevelse av självtillit, delaktighet och fungerande i skolämnet idrott och hälsa. Särskilt intresserad av hur elever med funktionsnedsättning kan få likvärdiga möjligheter till delaktighet och utbildning.
Kontroversiella ämnen:
Eva Bolander (011-36 35 46; eva.bolander@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Om undervisning kring värdegrund och potentiellt känsliga/kontroversiella ämnen. Även sexualitet, samtycke och relationer i skolan.

Sociala relationer och mobbning:
Camilla Forsberg (013-28 58 92; camilla.forsberg@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Mobbning – orsaker och sammanhang. Elevers perspektiv på mobbning. Forskar nu på HBTQ-ungdomars erfarenheter av skolmobbning.
Tove Mattsson (013-28 46 19; tove.mattsson@liu.se), universitetsadjunkt, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Gymnasieungdomar, vänskap och konflikt. Relationer på gymnasiet. Även ungdomar med NPF-diagnos och hur de upplever vänskap och konflikt.
Björn Sjögren (013-28 17 72; bjorn.sjogren@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Kränkningar och mobbning i skolan. Hur vanlig är mobbning? Vad är orsakerna? Hur agerar elever när de blir åskådare till mobbning och varför? Hur kan skolor arbeta med åskådare som en del i det förebyggande arbetet mot mobbning?
Robert Thornberg (013-28 21 18; robert.thornberg@liu.se), professor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Mobbning och kränkningar i skolan. Orsaker. Vad kan göras åt mobbning?
Susanne Severinsson, (013-28 12 56; susanne.severinsson@liu.se, biträdande professor, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL: Socialt utsatta barns skolgång. Skolgång för ungdomar på HVB-hem eller familjehem. Särskilda undervisningsgrupper och specialpedagogik.
Eva Bolander (011-36 35 46; eva.bolander@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Sexualitet, samtycke och relationer i skolan.
Layal Wiltgren (013-28 57 47; layal.wiltgren@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Forskar kring hur barn och unga ser på trygghet och otrygghet i skolan och vilka platser de upplever som trygga respektive otrygga. Även elever med utländsk bakgrund. Vilken roll spelar etnisk härkomst för framgång eller misslyckande. Vilka svårigheter och hinder möter dessa elever?

Våld och utsatthet:
Ann-Charlotte Münger (013-28 57 26; ann-charlotte.munger@liu.se), docent, kunskapscentrumet Barnafrid: Hur man som skolpersonal kan upptäcka, bemöta och agera när det handlar om barn och elever som far illa. Förövare kan vara föräldrar, jämnåriga eller annan skolpersonal. Alla skolstadier.

Integration och mångfald:
Tünde Puskas (011-36 34 19; tunde.puskas@liu.se), professor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Hur etniska, språkliga och religiösa skillnader hanteras på förskolan och i skolan. Har även forskat om traditioner och existentiella frågor i förskolan.
Layal Wiltgren (013-28 57 47; layal.wiltgren@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Elever med utländsk bakgrund. Vilken roll spelar etnisk härkomst för framgång eller misslyckande. Vilka svårigheter och hinder möter dessa elever? Forskar kring hur barn och unga ser på trygghet och otrygghet i skolan och vilka platser de upplever som trygga respektive otrygga.
Charlotte Löthman (charlotte.lothman@liu.se, postdoktor; Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Politikerna sätter stort hopp till förskolan som ett verktyg för integration av migrerade barn. Vilka är problemen och möjligheterna?

Betyg och bedömning:
Elisabeth Eriksson (013-28 58 95; elisabeth.eriksson@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Lärares och elevers erfarenheter av bedömning och återkoppling särskilt på lågstadiet. Etiska aspekter på bedömning.
Tobias Jansson (013-28 20 91; tobias.jansson@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Brett intresse för bedömning och hur det påverkar lärares arbete och elevers lärande. Avhandlingen handlade om bedömning i samhällskunskap.
Håkan Löfgren (013-28 20 51; hakan.lofgren@liu.se), biträdande professor, Tema Barn: Konsekvenserna av vår tids starka intresse för betyg, bedömning och dokumentation för barn och unga och för pedagoger.

Fritidshem och fritidsgårdar:
Alma Memicevic (013-36 35 84; alma.memisevic@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Yngre barns lärande på fritidshem, främst inom naturvetenskap och teknik – STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Hennes avhandling handlade om hur undervisning tenderar att ersätta lek på fritids.
Sanna Hedrén (011-36 36 92; sanna.hedren@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Barns möjligheter till meningsfull fritid på fritidsgården. Fritidsgårdar som ett redskap för att motverka social oro och utanförskap.

Förskola:
Maria Simonsson (011-36 30 62; maria.simonsson@liu.se), biträdande professor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Inskolning och utvecklingssamtal i förskolan. Undervisning i förskolan. Genus i förskolan, flerspråkighet i förskolan, högläsning i förskolan, guidad lek.
Håkan Löfgren (013-28 20 51; hakan.lofgren@liu.se), biträdande professor, Tema Barn: Klimat- och hållbarhetsfrågor i förskolors utemiljöer.
Charlotte Löthman (charlotte.lothman@liu.se), postdoktor; Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Politikerna sätter stort hopp till förskolan som ett verktyg för integration av migrerade barn. Vilka är problemen och möjligheterna?

Skolan historiskt och idag:
Viktor Vesterberg (013-28 67 78; viktor.vesterberg@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för pedagogik och sociologi, IBL: Friskolor och det fria skolvalets betydelse för möjligheterna till likvärdig utbildning.
Magnus Hultén (011-36 32 41; magnus.hulten@liu.se), professor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Styrningen av skolan i ett historiskt perspektiv. Skoldebatt genom tiderna. Har även tittat på hur betygssystemen sett ut historiskt.

Allmänt om undervisning:
Marcus Samuelsson (013-28 10 52; marcus.samuelsson@liu.se), biträdande professor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Om ledarskap i klassrummet. Hur uppnår man skicklig undervisning på vetenskaplig grund? Forskar också kring hur blivande lärare kan öva sig i virtuella klassrum.
Eva Hammar Chiriac (013-28 57 35; eva.hammar.chiriac@liu.se), professor i psykologi, Avdelningen för psykologi, IBL: Grupparbete i undervisning, från grundskola till högre utbildning. Hur skapas väl fungerande grupparbeten? Bedömning av elevers lärande i grupp. Har deltagit i ett forskningsprojekt med syfte att främja ett positivt skol- och klassrumsklimat för att förbättra undervisning och elevers lärande.
Lars Wallner (013-28 27 53; lars.wallner@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Hur populärkultur används i utbildning. Serier, brädspel, rollspel och bilderböcker i undervisning och lärande.
Eva Bolander (011-36 35 46; eva.bolander@liu.se), universitetslektor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Sexualitet, samtycke och relationer i skolan. Även undervisning kring värdegrund och potentiellt känsliga/kontroversiella ämnen.

Digitalisering och AI i skolan:
Linnéa Stenliden (011-36 33 72; linnea.stenliden@liu.se), professor, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap, IBL: Hur kan AI användas i undervisning? Vad händer då? Vilka är möjligheterna och farorna? Forskningsledare på AIST-labbet vid LiU (Artificial Intelligence, Simulation and Teaching Laboratory).
Marcus Samuelsson (013-28 10 52; marcus.samuelsson@liu.se), biträdande professor, Avdelningen för pedagogik och didaktik, IBL: Simuleringar och virtuell praktik i lärarutbildningen. Forskningsledare på AIST-labbet vid LiU (Artificial Intelligence, Simulation and Teaching Laboratory).

Vuxenutbildning, Komvux

Andreas Fejes (013-28 21 36; andreas.fejes@liu.se), professor, Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande, IBL: Vuxenutbildning och folkbildning med specifikt intresse för effekterna av marknadsskolan, migranters sociala inkludering och medborgarskapande.