24 oktober 2024

Barnkonventionens artikel 12 slår fast att alla barn och unga har rätt att vara inkluderade i beslut som rör dem. Den framtagna handboken ger vägledning och tips på hur du som yrkesverksam kan göra barn och unga delaktiga i arbetet.

Över axeln-perspektiv på en kvinna som håller i handboken Barn och ungas röster.

Sedan 2019 har Barnafrid arbetat med att hitta sätt att inkludera och göra barn och unga delaktiga. En del av Barnafrids uppdrag är att synliggöra barn och ungas synpunkter och erfarenheter. Ett sätt man har gjort detta på är att starta ungdomsråd där ungdomar bjuds in att prata och diskutera kring olika ämnen och frågor tillsammans. För att kunna arbeta med barn och unga behöver en verksamhet ha rätt förutsättningar, vilket handboken bidrar till. Den grundar sig på Barnkonventionens artikel 12 och bygger på Barnafrids erfarenheter av att arbeta tillsammans med barn och unga i workshops.

 Att jobba med barn och unga är inte bara en rättighet, utan också en möjlighet för oss vuxna eftersom det ger nya idéer, lösningar och perspektiv, säger Natalie Söderlind, utredare på Barnafrid.

Handboken riktar sig till yrkesverksamma som i sitt arbete möter barn eller unga eller har som mål att påbörja ett arbete tillsammans med barn och unga för att öka deras delaktighet.

Vår förhoppning är att handboken ska inspirera till att låta barn och unga bli medskapare i frågor som är relevanta för verksamheten och dem själva, på ett tryggt och säkert sätt, säger Natalie.

Framsidan av handboken Barn och ungas röster

Delaktighet och inkludering i tre delar

Handboken bygger på en modell som är framtagen av Laura Korhonen och Erica Mattelin på Barnafrid, som beskriver hur man kan inkludera barn och unga i sitt arbete i tre delar; förberedelse, genomförande och återkoppling. Varje del innehåller konkreta tips, vägledning och viktiga saker att tänka på.

Handboken finns tillgänglig på Barnafrids kunskapsportal den 22 oktober 2024.

Läs handboken

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.