14 december 2016

Elevers upplevelser av undervisning i matematik påverkar hur väl de lyckas och det finns könsskillnader som kan påverka deras resultat. Det visar LiU-professorerna Marcus Samuelsson och Joakim Samuelsson i en artikel i nättidskriften Venue.

Elevernas upplevelser kan ses som ett filter som påverkar hur de tänker och agerar i klassrummet. Det är alltså viktigt att lärare förstår hur olika fenomen kan återspeglas i deras prestationer.

LiU-forskarna Marcus Samuelsson och Joakim Samuelsson utgår från en statistisk analys av Skolverksdata med elever i åk nio i 120 grundskolor. Och deras analys visar att det finns skillnader mellan tjejer och killar när det gäller deras upplevelser av matematikundervisning och att det påverkade resultat och betyg.

Bland annat tyckte killarna att de var mer involverade i beslut som togs under lektionerna. Tidigare forskning har visat att lärare vanligtvis uppfattar tjejer som mer självreglerande och fokuserade på uppgifterna, och de får därför mindre uppmärksamhet från lärarna. Lärarnas fokus på killar får till följd att de kommunicerar mindre med tjejerna.

Det finns också en relation mellan betyg i matematik och möjligheten att påverka val av arbetsformer och innehåll för undervisningen.
LiU-forskarna tar i sin artikel upp hur lärare kan hjälpa killar och tjejer att uppnå högre betyg. För att hjälpa tjejer, och bryta den nedåtgående spiralen av distans mellan tjejer och lärare, så måste lärarna involvera tjejer i besluten om undervisningen. Om de vill hjälpa killar att uppnå högre betyg, måste lärarna hjälpa killar att arbeta individuellt.

Den sammanfattande artikeln i Venue
Den publicerade artikeln i Open Review of Educational Research

Senaste nytt från LiU

Florian Trybel

Samarbetet tänjer på fysikens gränser

Teoretikern Florian Trybel har en central roll i skapandet av nya material. Tillsammans med sin kollega inom experimentell forskning i Skottland siktar han på att utöka möjligheterna för material i extrema förhållanden.

Ung kvinna öppnar en dörr

Från teori till terapi

På Psykologmottagningen vid LiU får studenter på psykologprogrammet chans att göra skillnad på riktigt. Utöver en unik möjlighet att omsätta teori i praktik hjälper de patienter med allt från stresshantering, sömnbesvär, nedstämdhet, oro och fobier.

Kaiqian Wang.

Upptäckt om smärtsignalering kan bidra till bättre behandling

LiU-forskare har ringat in den exakta platsen på ett specifikt protein som finjusterar smärtsignalers styrka. Kunskapen kan användas för att utveckla läkemedel mot kronisk smärta som är mer effektiva och har färre biverkningar.