14 december 2016

Elevers upplevelser av undervisning i matematik påverkar hur väl de lyckas och det finns könsskillnader som kan påverka deras resultat. Det visar LiU-professorerna Marcus Samuelsson och Joakim Samuelsson i en artikel i nättidskriften Venue.

MiniräknareElevernas upplevelser kan ses som ett filter som påverkar hur de tänker och agerar i klassrummet. Det är alltså viktigt att lärare förstår hur olika fenomen kan återspeglas i deras prestationer.

LiU-forskarna Marcus Samuelsson och Joakim Samuelsson utgår från en statistisk analys av Skolverksdata med elever i åk nio i 120 grundskolor. Och deras analys visar att det finns skillnader mellan tjejer och killar när det gäller deras upplevelser av matematikundervisning och att det påverkade resultat och betyg.

Bland annat tyckte killarna att de var mer involverade i beslut som togs under lektionerna. Tidigare forskning har visat att lärare vanligtvis uppfattar tjejer som mer självreglerande och fokuserade på uppgifterna, och de får därför mindre uppmärksamhet från lärarna. Lärarnas fokus på killar får till följd att de kommunicerar mindre med tjejerna.

Det finns också en relation mellan betyg i matematik och möjligheten att påverka val av arbetsformer och innehåll för undervisningen.
LiU-forskarna tar i sin artikel upp hur lärare kan hjälpa killar och tjejer att uppnå högre betyg. För att hjälpa tjejer, och bryta den nedåtgående spiralen av distans mellan tjejer och lärare, så måste lärarna involvera tjejer i besluten om undervisningen. Om de vill hjälpa killar att uppnå högre betyg, måste lärarna hjälpa killar att arbeta individuellt.

Den sammanfattande artikeln i Venue
Den publicerade artikeln i Open Review of Educational Research

Senaste nytt från LiU

Alex Enrich Prast i Amazonas skogar.

Träden överraskar – tar bort metan från atmosfären

Att träd är bra för klimatet genom att de tar upp koldioxid ur atmosfären är väl känt. Men nu står det klart att träden har ytterligare en viktig roll.

En person sitter och ler.

LiU-alumner hjälper industrin att spara pengar och energi

Han lämnade ett högavlönat jobb i gas- och oljeindustrin i Indien för en masterutbildning i hållbarhet och energiteknik på LiU. Sajid Athikkay ångrar inte u-svängen. Nu driver han ett företag som hjälper industrier att spåra och spara energi.

En man i kostym håller en grön växt i handen.

LiU med i megastudie om klimatbeteende

Vilket är bästa sättet att få oss människor att bete oss mer klimatvänligt? Forskare vid Linköpings universitet och Karolinska institutet har bidragit till en världsomspännande studie för att ta reda på det.