20 februari 2025

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men den fria leken och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Politikerna behöver här ta sitt ansvar. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från Linköpings universitet.

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.
Ansvaret för integrationen i förskolan ligger hos politikerna, säger Charlotte Löthman. Fotograf: Jonas Roslund

– Man måste börja erkänna på nationell nivå att integration kräver ett aktivt arbete. Som jag ser det nu är det barnen själva som får bära en stor del av bördan, säger filosofie doktor Charlotte Löthman som skrivit avhandlingen vid Institutionen för Beteendevetenskap och lärande vid LiU.

Under tre månader var hon på plats på två förskolor för att se hur omsorg, undervisning och fri lek går till där. Båda ligger utanför storstäderna och i grupperna ingick fyra barn som just kommit från Ukraina. Charlotte Löthman har också gjort intervjuer med pedagoger på tre förskolor.

Bakgrunden är att kommunerna sedan 2023 enligt lag är skyldiga att reservera plats i förskolan för nyanlända barn. Tanken är att det ska göra att barnen lär sig språket och blir integrerade i samhället. Men inget sägs om hur det praktiskt ska gå till, vilket gör det svårt för förskolan att förverkliga förhoppningarna om integration, enligt Charlotte Löthman.

Nyanlända barn exkluderas

I den vardagliga omsorgen ser personalen barnens behov och anpassar rutinerna - till exempel vid hämtning och måltider, visar hennes observationer. Men vid gruppundervisning uppträder ett annat mönster, särskilt i undervisning där språket är en viktig del. Av tradition ligger betoningen här på dialog och barnens aktiva deltagande. Men följden blir att de som inte kan svenska så bra riskerar att exkluderas vilket inte alltid uppmärksammas av pedagogerna.

Samma sak gäller barnens fria lek, som utgör mer än hälften av tiden i förskolan. Även här är det barnens egen vilja och initiativ som traditionellt står i centrum. Att barnen då inte självmant leker över kultur- och språkgränser överraskar inte Charlotte Löthman. Däremot är hon förvånad över att de vuxna inte tar mer initiativ för att bygga sammanhållning mellan barnen.

Charlotte Löthman utomhus på Campus Norrköping.
Pedagogerna behöver bli mer aktiva, menar Charlotte Löthman.Fotograf: Jonas Roslund
– Jag menar att pedagogerna behöver kliva in och vara mer aktiva. För vi vet att det är svårt att överbrygga de här språkliga och kulturella gränserna när barnen blir äldre, i skolåldern, säger Charlotte Löthman.
Hon betonar vikten av att pedagogerna är uppmärksamma på vad som sker i barngruppen och att de efterfrågar stöd i hur man kan arbeta både vid den fria leken och i den mer språkintensiva undervisningen. De behöver mer kunskap kring barns kamratkulturer och språkets roll. De traditionella arbetssätten räcker inte till.

– Ansvaret för det här ligger på politikerna. Så länge de tror att integration sker automatiskt får inte förskolan stöd i att utveckla sitt arbete. Det krävs ett avsiktligt integrationsarbete, sammanfattar Charlotte Löthman.

Öppenhet för att lära nytt

Hon hävdar förstås inte att hennes observationer gäller precis alla förskolor. Däremot menar hon att svensk förskola, liksom alla nationella utbildningsinstitutioner, som helhet präglas av en pedagogik som bygger på majoritetssamhällets språk och kultur.

Intervjuerna hon gjort med förskolepersonalen visar dock på en öppenhet för att lära nytt. Personalen vittnar om hur kontakten med nyanlända föräldrar fått dem att ifrågasätta saker som förut tagits för självklara, men att de också lärt sig att stå upp för värderingar som förskolan inte kan kompromissa om.

Just nu pågår en ny utredning kring om det bör införas en obligatorisk språkförskola. Den ska även titta på kvalitet och likvärdighet i utbildningen, vilket Charlotte Löthman ser som positivt. Nyligen bjöds hon in för att prata med utredningsgruppen om sina avhandlingsresultat.

Avhandlingen: The Swedish Preschool as an Integration Arena, Charlotte Löthman, Linköping Studies in Pedagogic Practices, Linköping studies in education and social sciences, 2024, DOI: 10.3384/9789180759366


Kontakt

Forskning

Organisation

Senaste nytt från LiU

Hugo Wärner står inne i en stor industrilokal.

LiU-alumn med på resan mot fossilfritt stål

Sedan tre år tillbaka jobbar LiU-alumnen Hugo Wärner på SSAB i Oxelösund. Med expertis inom metallografi och forskning bidrar han till företagets resa mot fossilfritt stål.

Bianca Suanet.

Så kan vi minska ensamheten bland äldre personer

”Vi behöver förstå varför vissa individer blir ensamma och ge dem stöd på olika nivåer i samhället innan det sker”, säger Bianca Suanet som är professor vid LiU och forskar om ett inkluderande samhälle för äldre personer.

En manlig och en kvinnlig forskare på lab.

Konstgjord beröring mot smärta i nytt forskningsprojekt

Kan ett plagg gjort av smarta textilier – kanske en tröja som kramar dig – lindra långvarig smärta? Det ska forskare inom bland annat neurovetenskap, materialvetenskap och textilvetenskap ta reda på i ett nytt tvärvetenskapligt forskningsprojekt.