06 februari 2025

Skrivandecoach.se är en ny tjänst från Linköpings universitet som erbjuder individuell hjälp till elever på högstadiet och gymnasiet som vill förbättra sitt skrivande. Coacherna är lärarstudenter specialiserade på svenska och svenska som andraspråk.

Manlig student vid dator
En av de studenter som coacher elever i skrivande är Ban Dinh. Han läser till gymnasielärare i svenska och samhällsvetenskap. – Genom coachningen får elever chans att utveckla färdigheter som kommer att vara värdefulla långt efter skoltiden, säger han. Fotograf: Teres Wramell

Skrivande spelar stor roll för skolelevers betyg och framtidsutsikter inom såväl fortsatta studier som jobb. Samtidigt visar forskning att skrivande, särskilt av argumenterande texter, kan vara utmanande för många elever, inte bara för de med specifika läs- och skrivsvårigheter. För att hjälpa elever att utveckla sitt skrivande och förbereda dem för fortsatta studier har därför LiU Skolsamverkan startat en ny tjänst som kopplar ihop gymnasie- och högstadieelever med lärarstudenter specialiserade på svenska och svenska som andraspråk för individuell skrivcoachning på nätet.

Mer än bara rättstavning

Ban Dinh, en 22-årig lärarstudent i svenska och samhällskunskap, är en av sex coacher som arbetar med projektet. Han betonar att coachningen handlar om mer än bara grammatik och stavning.

– Vi fokuserar på allt från språk till struktur. Hur man skriver en logisk text och hur man kan använda fler ord för att beskriva olika saker, säger han.

Att kunna skriva är viktigt i alla ämnen, inte bara i svenska utan även i ämnen som samhällskunskap och historia.

– Coachningen handlar om att hjälpa eleverna att uttrycka sina kunskaper på bästa sätt, oavsett ämne. Är man noggrann med språket och kan formulera sig blir det lättare för läraren att förstå vad man skrivit och bedöma innehållet och de kunskaper man har i ämnet, säger Ban.

Studentcoacherna kan även hjälpa till med källhänvisningar och att tolka och komma i gång med uppgifter.

Hjälp till självhjälp

Mycket fokus läggs på att hjälpa eleverna att utveckla strategier för att lösa problemen i texten själva, snarare än att bara ge dem svaren direkt. Detta tillvägagångssätt bygger självförtroende hos eleverna och kan förbereda dem för framtida akademiska utmaningar.

– Vi är inte extralärare, säger Ban. Vi är coacher som ger eleverna verktyg för att lösa problem på egen hand.

Ban minns särskilt ett tillfälle då en elev behövde hjälp med en argumenterande text.

– Jag försökte hjälpa eleven att förstå strukturen i texten och hur man ska lägga upp argumenten. Och jag märkte att eleven förstod en del, men behövde en liten push för att verkligen förstå. Så då gav jag små ledtrådar för vad man kan tänka på. Och till slut fick eleven till strukturen. Det var jättekul att känna att jag inte behövde gå in och ge svaret direkt utan att eleven själv, med lite vägledning, klurade ut hur saker och ting hängde ihop.

Flexibel och tillgänglig tjänst

I en tid då sökmotorer och AI-verktyg som ChatGPT lockar med snabba svar på språkliga frågor, erbjuder skrivandecoacherna personlig interaktion och anpassad vägledning.

Elever loggar in på skrivandecoach.se under öppettiderna och väljer om de vill chatta, prata eller använda video för sin coachning.

– Man får välja det man känner sig mest bekväm med, säger Ban.

Tjänsten är anonym och kräver ingen föranmälan.

Projektet, som startade våren 2024, sträcker sig till juni 2025 med möjlighet till förlängning om tillräckligt många elever använder tjänsten. Målet är att regelbundet ha ett antal elever som loggar in för coachning varje onsdagseftermiddag under terminerna.

– Vi hoppas att intresset ska öka så att hela Östergötland kan ta del av skrivandecoachningen, säger Ban. Oavsett om man väljer att studera vidare eller inte så kommer man ha nytta av att kunna skriva.

Vad har du själv lärt dig av att vara skrivandecoach?

– Att det gäller att ha tålamod. Att jag som coach behöver ge varje elev en chans att hinna tänka efter.

Vad vill du säga till elever som funderar på att vända sig till er skrivandecoacher?

– Kom och testa! Vi är ett kunnigt gäng som finns här för att hjälpa er och ge den tid ni behöver.

Fakta om skrivandecoach på nätet:

För vem? Elever på högstadiet, gymnasiet, och vuxenutbildningar (komvux och folkhögskola) som vill utveckla sitt skrivande på svenska. 

Av vilka: De studenter som jobbar som skrivandecoacher har läst minst en termin svenska eller svenska som andra språk inom lärarutbildningen på Linköpings universitet.

När? Onsdagar mellan 15.30 – 17.30, med undantag för röda dagar.

Hur? Via chatt. Tjänsten fungerar på alla plattformar.

Var? Eleven behöver bara en webbläsare och går in på skrivandecoach.se.

Anonym? Ja, eleven kan vara anonym och behöver inte logga in eller registrera sig, men välja ett alias.

Kostnad? Tjänsten är gratis.

Syfte: Att öka övergångstalen mellan grundskola/gymnasium och universitetet genom att hjälpa elever att utveckla sitt skrivande.

Läs mer om Ämneslärarprogrammet

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Flagga på halv stång vid Linköpings universitet.

LiU flaggar på halv stång

Under onsdagen vajar flaggorna på halv stång på universitetets samtliga campus med anledning av den av den tragiska skolskjutningen i Örebro.

Manlig lärare simulerar undervisning inför lärarkollegor

Digitala simuleringar utvecklar lärares ledarskap

Lärares ledarskap kan vara en nyckel till att öka studiero och trygghet i klassrummen. På LiU får nu yrkesverksamma lärare utveckla sitt ledarskap genom digitala simuleringar där de undervisar avatarer.

Diplomatiska samtal kring kärnavfall och klimat i fokus

Har miljörörelsens organisationer någon roll kvar att spela vid utformningen av slutförvaret av svenskt kärnavfall? Och går det att få förståelse mellan Saudiarabien och önationen Fiji? Det är frågor i fokus för två nya forskningsprojekt vid LiU.