Skrivande spelar stor roll för skolelevers betyg och framtidsutsikter inom såväl fortsatta studier som jobb. Samtidigt visar forskning att skrivande, särskilt av argumenterande texter, kan vara utmanande för många elever, inte bara för de med specifika läs- och skrivsvårigheter. För att hjälpa elever att utveckla sitt skrivande och förbereda dem för fortsatta studier har därför LiU Skolsamverkan startat en ny tjänst som kopplar ihop gymnasie- och högstadieelever med lärarstudenter specialiserade på svenska och svenska som andraspråk för individuell skrivcoachning på nätet.
Mer än bara rättstavning
Ban Dinh, en 22-årig lärarstudent i svenska och samhällskunskap, är en av sex coacher som arbetar med projektet. Han betonar att coachningen handlar om mer än bara grammatik och stavning.
– Vi fokuserar på allt från språk till struktur. Hur man skriver en logisk text och hur man kan använda fler ord för att beskriva olika saker, säger han.
Att kunna skriva är viktigt i alla ämnen, inte bara i svenska utan även i ämnen som samhällskunskap och historia.
– Coachningen handlar om att hjälpa eleverna att uttrycka sina kunskaper på bästa sätt, oavsett ämne. Är man noggrann med språket och kan formulera sig blir det lättare för läraren att förstå vad man skrivit och bedöma innehållet och de kunskaper man har i ämnet, säger Ban.
Studentcoacherna kan även hjälpa till med källhänvisningar och att tolka och komma i gång med uppgifter.
Hjälp till självhjälp
Mycket fokus läggs på att hjälpa eleverna att utveckla strategier för att lösa problemen i texten själva, snarare än att bara ge dem svaren direkt. Detta tillvägagångssätt bygger självförtroende hos eleverna och kan förbereda dem för framtida akademiska utmaningar.
– Vi är inte extralärare, säger Ban. Vi är coacher som ger eleverna verktyg för att lösa problem på egen hand.
Ban minns särskilt ett tillfälle då en elev behövde hjälp med en argumenterande text.
– Jag försökte hjälpa eleven att förstå strukturen i texten och hur man ska lägga upp argumenten. Och jag märkte att eleven förstod en del, men behövde en liten push för att verkligen förstå. Så då gav jag små ledtrådar för vad man kan tänka på. Och till slut fick eleven till strukturen. Det var jättekul att känna att jag inte behövde gå in och ge svaret direkt utan att eleven själv, med lite vägledning, klurade ut hur saker och ting hängde ihop.
Flexibel och tillgänglig tjänst
I en tid då sökmotorer och AI-verktyg som ChatGPT lockar med snabba svar på språkliga frågor, erbjuder skrivandecoacherna personlig interaktion och anpassad vägledning.
Elever loggar in på skrivandecoach.se under öppettiderna och väljer om de vill chatta, prata eller använda video för sin coachning.
– Man får välja det man känner sig mest bekväm med, säger Ban.
Tjänsten är anonym och kräver ingen föranmälan.
Projektet, som startade våren 2024, sträcker sig till juni 2025 med möjlighet till förlängning om tillräckligt många elever använder tjänsten. Målet är att regelbundet ha ett antal elever som loggar in för coachning varje onsdagseftermiddag under terminerna.
– Vi hoppas att intresset ska öka så att hela Östergötland kan ta del av skrivandecoachningen, säger Ban. Oavsett om man väljer att studera vidare eller inte så kommer man ha nytta av att kunna skriva.
Vad har du själv lärt dig av att vara skrivandecoach?
– Att det gäller att ha tålamod. Att jag som coach behöver ge varje elev en chans att hinna tänka efter.
Vad vill du säga till elever som funderar på att vända sig till er skrivandecoacher?
– Kom och testa! Vi är ett kunnigt gäng som finns här för att hjälpa er och ge den tid ni behöver.