07 juli 2017

Appen Olof Palme i Almedalen 2017 är innovativast i Almedalen enligt Dagens Opinion. Appen är framtagen av East Sweden och Visual Sweden, LiU är aktiv part i båda. Appen bygger på förstärkt verklighet, augmented reality.
Med mobilen i handen och en uppladdad app, utvecklad av företaget HiQ på uppdrag av East Sweden, kliver jag iväg till Almedalsparken och fram till den just nu folktomma scenen.

Olof Palme i AlmedalenFölj pilarna på skärmen, ber appen och plötsligt dyker Olof Palme upp i sin talarstol i en inspelning från 1983. I mitt fall inte precis på scenen utan under ett träd, men idén med förstärkt verklighet är ändå uppenbar. Historien är flyttad hit till nutiden.

– Att det just är Olof Palme är inget politiskt utspel, vi vill visa vad som idag är möjligt med teknikens hjälp, säger Anders Carlsson, processledare Visual Sweden – en Vinnova-finansierad tioårig satsning för att främja innovation och regional tillväxt i Östergötland inom området visualisering.

– Det känns jättekul att bli utsedd till innovativast i Almedalen. Appen är ett sätt för oss att visa möjligheten att använda det virtuella rummet på olika fysiska platser för kommunikation och upplevelser, säger han.

Juryn motiverade valet av appen Olof Palme i Almedalen 2016 så här:
”Innovativast i Almedalen 2017 går till en aktör som på ett smart och skenbart enkelt sätt kopplar samman framtiden runt hörnet med dåtiden och det på exakt rätt sätt vid exakt rätt tillfälle. Inte minst med tanke på den rådande diskussionen om vad Almedalsveckan står för och hur den ska utvecklas.”

I juryn ingick Mattias Rådström, kommunikationschef för Cramo, Elisabeth Thand Ringvist, ordförande för Svenska Riskkapitalföreningen, Joakim Johansson, byråledare för Great Beyond samt, Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion.