Vid den gemensamma introduktionen av denna workshop inledde Peter Värbrand, vicerektor för samverkan med:
- Det är viktigt att synliggöra vad vi åstadkommer inom EAST Transport (där EAST står för Efficient and sustainable transport) som alltså är en plattform för de tre styrkeområden där samverkan mellan LiU och VTI är särskilt konkurrenskraftig: Hållbar mobilitet, Framtidens godstransporter och Framtidens fordonssystem. Avsikten med EAST Transport är att bedriva forsknings- och utvecklingsverksamhet med hög internationell kvalitet – och öka den samlade styrkan hos VTI och LiU när det gäller transportforskning. Jag kan i sammanhanget påpeka att LiU har flera nya styrkeområden, varav ett är just Transport.
VTI:s generaldirektör Tomas Svensson fortsatte:
- Det är mycket glädjande att vi fått igång fler nya, starka gemensamma satsningar som uppmärksammas. Det är nu mycket viktigt att vi börjar jobba mera med våra gemensamma kommunikationsfrågor – såväl internt som externt. Jag vill även passa på att uttrycka min glädje över att, tillsammans med företrädare för LiU:s övriga strategiska partner, få ingå i rektors nyinrättade externa råd.
Samverkan med flera flaggskepp
Vid ledningsmötet då den nya handlingsplanen var uppe för diskussion kunde det konstateras att denna samverkans senaste stora flaggskepp, skapandet av en plattform för EAST Transport, och den autonom bussen ELIN inom initiativet Ride the Future, har gått i mål.
- En webbplats för EAST Transport har sjösatts tack vare LiU:s insatser. Där ska vi kommunicera vår samverkan och det är nu viktigt att den uppdateras kontinuerligt så att den kommer till önskad användning och nytta, sa Jonas Jansson, avdelningschef vid Forskningsavdelningen Trafik och trafikant, VTI.
Därefter informerade Anna Anund, forskningschef Trafikanttillstånd, VTI, om det som hänt och det som är på gång när det gäller testmiljön för den autonoma bussen ELIN:
- ELIN är ett resultat av vår samverkan som syns varje dag på den slinga den kör runt Campus Valla. Syftet med projektet är att visa hur en autonom, elektrifierad buss kan vara en del av mobiliteten i den moderna, förtätade staden. Vidare erbjuder den en plattform för forskning och studier – något som redan pågår i form av student- och doktorandarbeten och flera forsknings- och innovationsprojekt. Initiativet har kunnat realiseras tack vare många regionala parters stora engagemang. Gå gärna in på ridethefuture.se för att läsa mer om detta. Ett tredje syfte är att bidra till samverkan och regional utveckling.
Nästa steg som väntar, i etapp 2, handlar om att utöka rutten till närliggande Vallastaden för att där vända sig till nya målgrupper, som äldre med funktionsnedsättningar och barn på grundskolan.
Såväl EAST Transport som Ride the Future ingår fortsatt i den kommande handlingsplanen. Tillkommer gör nya forskningsinitiativ som är kopplade till Swedish Electromobility Center och Triple F.
En ny punkt är också att utbyta erfarenheter kring EU-finansiering och se över möjligheterna till gemensamma satsningar för forskningsfinansiering.
Under rubriken Viktiga samverkansprojekt för utveckling måste särskilda satsningar göras på strategisk kommunikation och marknadsföring. Det var rektor Jan-Ingvar Jönsson och gd Tomas Svensson helt eniga om. Värdet av samverkansavtalet måste optimeras genom en samordnad strategisk kommunikation och marknadsföring både internt och externt.