11 oktober 2019

Biogasområdet är ett av de få områden där utvecklingen i Sverige på allvar kan bidra till att förbättra världen. Biogas Research Center vid Linköpings universitet bjuder genom boken ”Biogas i det hållbara samhället” på en resa genom Sverige som visar hur biogaslösningar gör städer, regioner och företag bättre.

Biogaslösningar gör redan idag stor skillnad i samhället, men det är ganska okänt vilka värden de skapar och vilka problem de löser. Till skillnad från de flesta andra länder har olika typer av avfall varit basen för produktion av biogas i Sverige. Gasen används som fordonsgas och näringen återförs till jordbruksmark. Vi har i landet engagerade lantbrukare och skogsägare, företag som bygger de olika delarna av biogassystemen - från avloppsteknik till fordon - och dessutom ledande forskning. Denna modell för biogas är unik för Sverige och Norden.

– Biogasen är kärnan i utvecklingen av industriella symbioser som handlar om att avfall eller biprodukter från en industri blir till en lönsam resurs i en annan. Biogas handlar således inte bara om miljö- och klimatförbättringar, som lägre CO2-utsläpp, utan är också en mycket viktig ingrediens i ett konkurrenskraftigt näringsliv, säger Yvonne Träff, miljöstrateg i Lidköpings kommun.

Lokala nedslag

Biogasen i det hållbara samhälletI boken ”Biogas i det hållbara samhället” görs nedslag i orter som Lidköping, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Bjuv, Halmstad, Alvesta, Sotenäs, Nymölla, Uppsala, Kalmar och Stockholm, liksom i Skogn och Tønsberg i Norge. Det är bara några av alla de platser där biogasen gör skillnad och ger stora miljö- och andra vinster. Ibland är beskrivningen kortfattat ibland lite mera omfattande.

Vid ett seminarium i riksdagshuset då boken lanserades påpekade flera av deltagarna, både från industrin och politiken, att vi i Sverige producerar för lite av den biogas som används här.

Det finns ingen ursäkt för att inte producera väldigt mycket mer biogas än i dag, sa regeringens Åsa Westlund tar emot boken vid ett seminarium i Riksdagshuset.biogasmarknadsutredare Åsa Westlund (S) då hon tog emot boken och påpekade att de flesta av våra 349 riksdagsledamöter vet att det behövs mer el, men inte lika många vet att industrin även väntar på mer biogas.

Sprid kunskapen

Inte bara i Sverige utan runtom i världen söker mänskligheten lösningar på utmaningar där biogas är en viktig del av svaret. En kraftfull expansion av biogas är möjlig och den kan leverera många samhällsnyttor. Utvecklingen av hållbara städer och regioner där avfall omvandlas till fordonsgas och växtnäring är universell och här kan Sverige göra global skillnad genom att fungera som en permanent världsutställning för export av kunskap, teknik och systemlösningar.
Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik, föreståndare för Biogas research center 2018 Foto Malin Hoelstad
– Vi vågar påstå att biogasområdet är ett av de få områdena där utvecklingen i Sverige spelar stor roll för hur världen ska bli mera hållbar. Det finns inga andra länder som har så lång erfarenhet av att integrera avfall, avlopp, transporter och jordbruk i smarta biogaslösningar. Låt oss göra nytta av det – rädda världen och tjäna pengar, säger Mats Eklund, föreståndare för Biogas Research Center och professor i industriell miljöteknik vid Linköpings universitet.

Nyheter biogas

Foto på kvinnlig forskarstuderande i sitt kontor.

Biogas i Brasilien en resurs som inte används

Brasilien har en betydande kapacitet att producera biogas från organiskt avfall. Men den har ännu inte realiserats. Hanna Zanatta har studerat samhällspolitiska aspekter som påverkar införandet av biogassystem.

Två kvinnor i laboratoriet. De pekar på något utanför bild.

Nytt men ändå samma - Temas laboratorium återinvigt

Sedan sommaren 2020 har Tema Miljöförändrings laboratorium restaurerats efter en brand. När det nu är klart är det mesta sig likt. Ingen kunde nämligen komma på något med lokalerna som de ville ändra.

Jonas Ammenberg.

LiU:s forskare sprider internationell kunskap om biogas

En rapport från IEA Bioenergy belyser olika perspektiv på att använda biogas i transportsektorn. "Forskningen visar att väl designade biogaslösningar är konkurrenskraftiga", säger Jonas Ammenberg, universitetslektor vid LiU.