Ett centralt problem är därför att kunna utvinna användbar information från uppmätt sensordata, vilket bland annat handlar om att få kunskap om egenskaper som inte kan mätas direkt under normal färd. Till exempel kan man använda metoder för databaserad modellering (systemidentifiering) och kombinera data från flera sensorer (sensorfusion) för att få information om ett fartygs lastförhållanden och för att upptäcka möjliga problem som lastförskjutningar, skador och olämplig barlastning.
Forskningen vid Linköpings universitet om dessa frågor bedrivs inom kompetenscentret LINK-SIC i nära samarbete med ABB Corporate Research i Västerås och ABB Marine & Ports i Helsingfors. Huvudresultatet är ett nytt ramverk för systemidentifiering som bland annat kan användas för att skatta en modell av en mindre del av fartygsdynamiken och trots att en del av de viktiga insignalerna inte finns tillgängliga. Det här ramverket kan också användas inom många andra tillämpningsområden, till exempel för fordon, flygplan och inom processindustrin.
Jonas Linder försvarade framgångsrikt sin avhandling i mars 2017 och han och de andra inblandade forskarna arbetar nu på nya problem som är viktiga för marin automation.