29 oktober 2021

Tre forskare vid LiU tilldelas projektbidrag av Riksbankens jubileumsfond. Forskningsprojekten handlar om så vitt skilda saker som hur vi ljudar, utbildningsreformer samt gränsdragningar mellan stater i spåren av pandemin.

Första snön på Campus Valla i Linköping
Fotograf: Magnus Johansson

Erik Rosenqvist tilldelas 4,8 miljoner kronor för att undersöka utbildningsreformer i Sverige, Norge och Danmark samt deras konsekvenser för skolsegregation och skolans likvärdighet. Erik Rosenqvist har sin hemvist på institutet för analytisk sociologi (IAS) samt institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI).

Leelo Keevallik, institutionen för kultur och samhälle (IKOS), tilldelas 4,7 miljoner kronor inom området språkstudier. Projektet ”Att ljudsätta andra: Distribuerat agentskap i handling” ska studera hur vi ljudar för att knyta an till vad någon annan upplever, och så att säga talar för någon annans räkning.

Xolani Tshabalalas tilldelas två miljoner kronor för att undersöka hur mobiliteten sett ut över statsgränserna i södra Afrika under pandemin och hur detta skapar mönster för framtiden. Projektet ska bland annat undersöka i vilken mån politiska och epidemiologiska gränser sammanfaller med varandra.

Ytterligare tre forskare tilldelas bidraget RJ Sabbatical, för att kunna avsluta långt gången forskning. Zoran Slavnic, institutionen för kultur och samhälle (IKOS), tilldelas 1,4 miljoner kronor för projektet ”Informaliseringens politiska ekonomi”. Artur Nilsson, institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), får nära 1,3 miljoner kronor för ”Den personliga världsåskådningens psykologi” medan Elin Käck vid institutionen för kultur och samhälle (IKOS), får 1,2 miljoner kronor för ”Europatropen: Konstruktioner av Europa i amerikansk poesi”.

Totalt beviljade Riksbankens jubileumsfond 370 miljoner kronor till totalt 83 forskningsprojekt.

Senaste nytt från LiU

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Hugo Wärner står inne i en stor industrilokal.

LiU-alumn med på resan mot fossilfritt stål

Sedan tre år tillbaka jobbar LiU-alumnen Hugo Wärner på SSAB i Oxelösund. Med expertis inom metallografi och forskning bidrar han till företagets resa mot fossilfritt stål.

Bianca Suanet.

Så kan vi minska ensamheten bland äldre personer

”Vi behöver förstå varför vissa individer blir ensamma och ge dem stöd på olika nivåer i samhället innan det sker”, säger Bianca Suanet som är professor vid LiU och forskar om ett inkluderande samhälle för äldre personer.