04 november 2020

Fyra forskare från LiU fick dela på drygt 21 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning inom humaniora och samhällsvetenskap. Tre tidskrifter med hemvist vid LiU mottog också tidskriftsbidrag på sammanlagt 2,2 miljoner kronor.

Professor Anders Neergaard vid Institutionen för kultur och samhälle (IKOS), tilldelades drygt 5,9 miljoner kronor för sitt projekt om etnonationalism, ”Skånegåtan och geografier av solidaritet: Platsidentiteter i skuggan av framväxande etnonationalism”. Projektet ska undersöka varför högerradikala partier varit så framgångsrika i Sverige och varför framgången har kommit så snabbt. Projektet ska också undersöka varför partierna domineras av män och, framför allt, varför det finns regionala skillnader i stödet för dessa partier.

Sarah McIntyre, förste forskningsingenjör vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV), fick 5,8 miljoner kronor för ett projekt om nervmekanismer och mellanmänsklig hudberöring, medan professor Daniel Västfjäll, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), fick 4,8 miljoner kronor för att leda projektet ”Psykologiska mekanismer som minskar försummelse av humanitära värden i bedömningar och beslut”.

Maria Brandén, universitetslektor vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI), ska studera skolval, familjers flyttningar och skolsegregation. För detta tilldelades hon drygt 4,3 miljoner kronor.

Linköpings universitet är också hemvist för tre vetenskapliga tidskrifter som tilldelades tidskriftsbidrag. Culture Unbound: Journal of Current Cultural Research tilldelades 957 000 kronor medan Europeisk tidskrift för forskning om vuxnas utbildning och lärande fick ta emot 708 000 kronor. Nordic Journal of Vocational Education and Training (Nordisk tidskrift för yrkesutbildningsforskning), tilldelades 549 000 kronor.

Totalt beviljade Vetenskapsrådet drygt 498 miljoner kronor i bidrag för åren 2020–2025.

Senaste nytt från LiU

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Hugo Wärner står inne i en stor industrilokal.

LiU-alumn med på resan mot fossilfritt stål

Sedan tre år tillbaka jobbar LiU-alumnen Hugo Wärner på SSAB i Oxelösund. Med expertis inom metallografi och forskning bidrar han till företagets resa mot fossilfritt stål.

Bianca Suanet.

Så kan vi minska ensamheten bland äldre personer

”Vi behöver förstå varför vissa individer blir ensamma och ge dem stöd på olika nivåer i samhället innan det sker”, säger Bianca Suanet som är professor vid LiU och forskar om ett inkluderande samhälle för äldre personer.