06 juli 2021

Undersökningar har gjorts och idag vet man att terapi på nätet är lika bra och effektivt som att gå och träffa en psykolog. Gerhard Andersson är professor i psykologi vid Linköpings universitet och den forskare i Sverige som var tidigast ute med forskning kring nätbaserad terapi.

Ung kille sedd bakifrån. sitter framför laptop. På skärmen ett ordmoln
Foto: Pixabay

- Jag tror att nya behandlingar kommer att tas fram och prövas i forskning - men det kommer bli vanligare att genomföra den forskningen med hjälp av nätet. Med andra ord kommer resultat från internetstudier tjäna som inspiration för vanlig behandling ansikte mot ansikte, säger Gerhard Andersson.  Foto Anna Nilsen

När han och hans kollegor för över 20 år sedan började testa nätterapi med behandling mot panikångest, tittade de på traditionella psykologmöten för att hitta formen på nätterapin. Nu har utvecklingen kommit så långt att det i stället är nätterapin som kommer först.

- I våras testade vi en nätbehandling för unga med dålig självkänsla. Den kommer andra titta på när de ska träffa unga och hjälpa dem med deras självkänsla.

Gerhard Andersson tror att framtiden kommer vara ”blended treatment”, det vill säga en blandning av fysiska möten med psykolog och nätterapi.

- Det är inte mer effektivt, men man vill ha det så. Först några fysiska möten som sen går över till nätterapi. Många gånger fungerar båda sätten. En del föredrar dock det ena framför det andra. Sen har internetbehandling en hel del fördelar av praktiska skäl, inte minst under pandemin.

Han tror också att det finns en viss risk att det kan bli en fråga om vad man har råd med. De som kan betala mer väljer det fysiska mötet, medan andra föredrar nätterapi, som är gratis.

Hör mer om nätterapins framtid i podcasten Fakultet

En man och en yngre kvinna står och håller om varandra utomhus. Mannen har röd tröja. Det är träd bakom dem. De ser glada ut.Anders och Lovisa Palmqvist Foto Hanna PalmqvistI podcasten Fakultet, säsong 3, avsnitt 4 ”Är terapisoffan på väg ut”, intervjuar producenten och programledaren Annelie Norberg Gerhard Andersson om nätterapins framtid. Hör honom berätta mer om sina framtidsspaningar och sin forskning.

Hör också Anders Palmqvist samtala med sin dotter Lovisa om hur hans sociala liv drastiskt förändrades när han gick i pension, samtidigt som cornonapandemin slog till. Han har en psykolog online.

Fakultet från LiU - ett digitalt alternativ till Almedalsveckan, i dina lurar.

Pod