28 juni 2024

Ett 80-tal representanter från akademin, industrin och offentlig verksamhet fanns med på Biogas Solutions Research Centres sommarkonferens i Linköping.

Konferensmiljö med föreläsare och mingel
Adam Kanne (mittten), ordförande i Industrins biogaskommission, ser en möjlighet att minska användningen av naturgas. Hans  Andersson, LiU, och Catharina Qvist, Scania, lyssnar på argumenten. Foto: Ulrik Svedin

− Det är glädjande att se en sådan bredd av deltagare från olika områden, verksamheter och organisationer mötas och diskutera biogas med varandra, säger Mats Eklund, professor vid Linköpings universitet och föreståndare för Biogas Solutions Research Center.

Mycket kretsade kring hur man effektivt utvinner biogasen, hur den distribueras och hur den stora efterfrågan på biogas, från olika sektorer, kan mötas. Flera forskningsresultat presenterades. Konferensen fylldes bland annat av en utställning med vetenskapliga posters samt ett stort antal seminarier med olika perspektiv på biogasfrågor.

Behov inom basindustrin

Adam Kanne, ordförande i Industrins biogaskommission som lanserades i februari 2024, beskrev hur tankarna går i kommissionen. Han talade också om det stora behovet av grön, förnybar energi inom basindustrin, alltså den industri som tillverkar material som sedan förädlas till produkter till kunder. Exempel på sådan basindustri är kemi- och stålindustrierna.

− Vi har en stor utmaning: Det mesta är gjort av fossilt material, genom olja eller naturgas. Vi behöver gå över till andra källor. Vi behöver återvinna mer och använda biogas. Hela 80 procent av allt material vi använder är organiskt. Industrin behöver kol, helt enkelt. Därför är biogasen viktig. Den är ett sätt att göra sig av med den fossila naturgasen,

sa Adam Kanne.

Rapport på väg

Inom ett år planerar kommissionen att ha en rapport klar. Förhoppningen är ett dokument med tydliga rekommendationer. Ett av målen är att få god kunskap om behovet av biogasen. Dessutom handlar det om hur policy och regler ska utformas för att biogasproduktionen ska öka och kunna användas som råvara i industrin.

− Detta är inte så känt, vare sig hos allmänheten eller hos myndigheter och näringsliv. Det finns inga initiativ som styr biogasen till industrisektorn. Målet är att få förståelse för att det behövs biogas som råmaterial för stål- och kemikalieindustrin. Vi hoppas på större ambitioner och beslut från regering och myndigheter att styra biogasen mot industrin.

Catharina Qvist, hållbarhetschef på Scania Sweden. Foto: Ulrik Svedin

Catharina Qvist, hållbarhetschef för Scania Sweden, var en av gästerna på konferensen. Transportsektorn är en av de sektorer som relativt snabbt kan ställa om till biogas och där omvandlingen kan göra skillnad.

Det är en fantastisk cirkularitet

− Det är en kostnadseffektiv kolreduktion. Det är en fantastisk cirkularitet när en kommun som kör lastbilar på biogas, och det avfall som man kör runt och hämtar med sopbilar blir till bränsle i tanken, sa Catharina Qvist.Scania har samtidigt uttryckt ett mål att elektrifiera upp till 50 procent av antalet lastbilar fram till år 2030.

Från vägtransport till industrin

− Målet är 50 procent elfordon 2030, men vi hoppas på en mjuk övergång. Och det målet betyder ju samtidigt 50 procent av något annat bränsle, sa Catharina Qvist.

Hon konstaterade också att biogas till transportmarknaden är ett bra sätt för producenten att få kommersiell draghjälp till att investera i ökad produktion.

− När efterfrågan på biogas till tung vägtransport peakar så kan man transferera till industrin och till sjötransport.

Mats Eklund sammanfattade konferensen och tog ett framtidsperspektiv.

Konferensmiljö med föreläsare och mingel
− Jag tror att vi måste vara mer ödmjuka inför att vi inte vet vad som kommer att hända. Alla som förutspår hur det ser ut 2050 … jag är inte intresserad. Jag är bara intresserad av vad vi gör i dag. Vi ska ge förutsättningar till system som verkar hållbara och goda för miljön och se vad som händer. Vi kan inte förutse exakt hur olika teknologier kommer att bidra.

Kommunikation är viktigt

Sedan underströk han vikten av att fatta beslut, och att kommunicera vad biogasen kan göra för en region.

− Kalmar-regionen är ett gott exempel. 2008 tog de några modiga beslut om sina då enstaka biogasstationer. De sa att biogasen låg i linje med deras strategier. Det skapade uppmärksamhet och de fick till investeringar från olika delar av näringslivet. Regionen behövde inte investera. De var tydliga med sin riktning och bestämde sig om systemet.

Centrum