09 november 2020

Har du någonsin drömt om att bygga ditt egen flygplan? Under sju veckors tid har studenter på Masterprogrammet i flygteknik fått göra just det, i kursen Prototype Realization.

två modell flygplan som studenter har byggt i en kurs
Teiksma Buseva

Vi träffar en dimmig oktober morgon 29 studenter som samlats på flygfältet utanför Linköping. Tillsammans med lärare David Lundström ska de testa de egentillverkade flygplansprototyperna. Några studenter hade jobbat in till det sista och gjort finjusteringar till sent in på natten. Spänning och nervositet ligger i luften..

Prototype Realization är en projektkurs där mastersstudenter får bygga en fjärrstyrd prototyp av ett flygplan. Projektkursen är en direkt fortsättning på en tidigare kurs i Aircraft Conceptual Design där den grundläggande designen och analysen gjordes.

Video

David Lundström är kursansvarig och berättar kursen binder samman teori och praktik.
– Det är en sak att ta fram en konceptuell design som ser bra ut på ritbordet. Att faktiskt få den att flyga är mycket mer utmanande. Det får våra studenter själva upptäcka här.

Studenterna fick sju veckor och dryga 2000 kronor för att bygga flygplanen. Att jobba inom ramarna för både budget och tid är bra träning inför det kommande arbetslivet som ingenjör. Studenterna får även lära sig att arbeta med moderna prototypverktyg som 3D-utskrift, CNC-bearbetning och laserskärning.

Studenter berättar

Läs mer om programmet